Alstom Brugge grijpt naast contract van Eurostar: “Dubbeldektreinen worden in Frankrijk gebouwd’

Eurostar wil haar vloot uitbreiden, Alstom Brugge grijpt naast het order © Archief Feeling
Stefan Vankerkhoven

Eurostar gaat voor het eerst met dubbeldekstreinen rijden. De hoge snelheidstrein-operator bestelt vijftig treinen bij het Franse Alstom, “Jammer genoeg worden die allemaal gefabriceerd in Franse fabrieken, de Brugse vestiging valt eens te meer uit de boot”, zucht ABVV-secretaris Henk Deprez.

Woensdag heeft Eurostar de aankoop aangekondigd. De hoge snelheidstrein-operator heeft de treinen nodig om nieuwe routes te kunnen openen en om te groeien naar dertig miljoen reizigers per jaar. Bijgevolg moet de vloot vernieuwd en uitgebreid worden.

Het order is toegekend aan Alstom. De Franse constructeur zal dubbeldekstreinen bouwen die in een dubbele samenstelling – met twee treinen aan elkaar gekoppeld – meer dan duizend zitplaatsen zullen bieden per rit. 
Een bestelling van dertig treinen is bevestigd. Daarnaast is er een optie op nog eens twintig exemplaren. Aan het volledige order, met optie, hangt een prijskaartje van 2 miljard euro.

30 miljoen reizigers


Eurostar rekent op de nieuwe treinen om zijn ambitie van 30 miljoen reizigers per jaar te kunnen waarmaken. In 2024 vervoerde het 19,5 miljoen passagiers en met de huidige vloot bedraagt de maximale capaciteit 25 miljoen reizigers. De nieuwe treinen zullen 20 procent meer zitjes tellen. Bovendien wil Eurostar de frequenties op bestaande bestemmingen verhogen en nieuwe routes openen. Zo wil Eurostar sporen naar de Zwitserse stad Genève en de Duitse stad Frankfurt. 


De eerste zes Alstom-dubbeldekstreinen worden begin 2031 verwacht, en zouden vanaf mei 2031 reizigers moeten vervoeren. Eurostar zou elk jaar ongeveer vijftien treinen moeten krijgen. Alle treinen zullen kunnen rijden in de vijf landen waar Eurostar nu al actief is (België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk), door de Kanaaltunnel en in Zwitserland. 

Eurostar-CEO Gwendoline Cazenave heeft met alle treinbouwers gepraat. Blijkbaar kon Alstom veel sneller leveren dan de andere constructeurs, omdat deze treinconstructeur al een raamovereenkomst heeft met de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, de meerderheidsaandeelhouder van Eurostar.

Heiliger dan de paus

Alstom zal de hst’s in Frankrijk bouwen, tien van de veertien Franse sites van het bedrijf worden bij de bouw betrokken. Ook Alstom in België levert een bijdrage. De site in Charleroi zal betrokken worden voor het leveren van statische omvormers, elektronische componenten die energie omzetten”, zei woordvoerder Mattias Baertsoen aan het persbureau Belga.

De treinfabriek van Alstom in Brugge is niet betrokken.  Tot grote ontgoocheling van ABVV-secretaris Henk Deprez heeft dit order geen positieve impact op de tewerkstelling in de Brugeoise: “Dit dossier bewijst eens te meer dat onze politici heiliger willen zijn dan de paus. Net als voor het order van de NMBS. In Frankrijk houden ze wel rekening met de tewerkstelling in de Franse fabrieken. (SVK/Bron Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise