“Ik ben niet over één nacht ijs gegaan”: marktkramer Nikolaï Bruynsteen uit Veurne gelooft in de toekomst van de stiel

Nikolaï bakt à la minute kraakverse wafels. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Nadat Nikolaï Bruynsteen (41) de deuren sloot van zijn restaurant La Muse in Nieuwpoort, besliste hij om het in de toekomst over een totaal andere boeg te gooien. Ondanks de dalende trend van het aantal marktkramers in Vlaanderen koos Nikolaï er doelbewust voor om een nieuw leven als marktkramer met een wafelkraam te starten. En dat ziet hij 100% zitten!

Toen het contract op de locatie van zijn restaurant niet werd verlengd, heeft Nikolaï flink nagedacht over hoe het nu verder moest met zijn carrière. “De marktkramerstiel is mij niet vreemd”, vertelt Nikolaï. “Mijn ouders hebben jarenlang markten gedaan met kleding. Zo ben ik er ook ingerold. Mijn broer zet al een tiental jaar het kraam van mama verder.”

Bakker-patissier

Maar zelf heeft Nikolaï alleen een horecaverleden. “Als student volgde ik een opleiding bakker en patissier. Sinds mijn 16de deed ik de zaal in bekende restaurants, en later zette ik de stap naar een eigen restaurant, La Muse in Nieuwpoort. In koken kan je heel creatief zijn, moet je veel proeven, soms bijkruiden, maar bij bakken en patisserie is het heel belangrijk dat je alles precies afweegt en meet. Dat heb ik altijd héél graag gedaan. Zo groeide het idee om te starten met een wafelkraam. Ik ben echter niet over één nacht ijs gegaan en heb over die keuze goed nagedacht. De glorietijd en de gouden jaren van geboren en getogen marktkramers en iconen zoals Eddy Wally zijn dan misschien wel voorbij, maar eetkramen en foodtrucks doen het nog altijd goed op markten. Voor bepaalde artikelen moeten sommige marktkramers een echte concurrentiestrijd voeren met webshops en grote ketens, maar eten koop je meestal niet online als je het onmiddellijk thuis wil geleverd hebben. Op elk evenement en op elke markt krijgen bezoekers op een bepaald moment altijd wel een hongertje. En wat ruikt er nu verleidelijker dan een versgebakken boter- of suikerwafel? Met wafels zit je het hele jaar rond goed, zowel in de winter als in de zomer gaat een lekkere wafel er altijd wel in. Met ijsjes daarentegen moet je op een vriesdag niet op veel cliënteel rekenen. Ik zorg ook voor wat variatie, met suggesties en alternatieven: ik verkoop ook zachte wafeltjes, cakejes, madeleintjes, friandises, soms broodpudding of rijsttaartjes…”

Zes locaties

Voor Nikolaï is het marktkramersavontuur pas enkele maanden geleden gestart. Eerst en vooral moest hij investeren in een marktkraam. “Dat is eigenlijk vlot gegaan, de foodtruck is uitgerust met een box op een verlaagd chassis, met een op maat gemaakte luifel en een klein keukentje. Normaal gezien gaat zoiets toch 15 jaar mee en verdien je die investering zo terug. Je moet natuurlijk ook een leurkaart en vergunningen aanvragen, je zaak goed verzekeren, zorgen dat alles voldoet aan de eisen van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, red.).”

“Wat ruikt er nu verleidelijker dan een versgebakken boter- of suikerwafel?”

“Sinds mijn eerste marktdag is mijn leven wel erg veranderd. Momenteel sta ik op de markten van maandag tot en met vrijdag, beginnende in Diksmuide, Roeselare, Veurne, Middelkerke, Nieuwpoort en op zaterdag in Brugge. Voor de meeste markten heb ik een abonnement, maar in Brugge is de markt zo populair dat je zonder abonnement soms geen plaats bemachtigt en dat je onverrichter zake weer naar huis moet. Voor sommige markten sta ik al om 4.30 uur op, zoals voor Roeselare, waar ik al om 6.30 uur aanwezig ben. Maar dat vind ik niet erg, want nu ben ik véél vroeger thuis dan toen ik mijn restaurant runde. Zo hebben mijn partner Emmelie en ik meer tijd voor elkaar en voor ons pasgeboren zoontje Onno.”

Spontane babbel

Op de markten is het nog een beetje wennen. De oudere generatie marktkramers bekijkt de nieuwkomer soms een beetje argwanend, maar Nikolaï zet zelf de eerste stap en verwent zijn collega’s graag met een kopje koffie. “Het contact met de klanten valt goed mee”, vindt Nikolaï. “Met een spontane babbel én door goeie marchandise te leveren bouw je het vertrouwen op, en ik merk dat mensen terugkomen. Mond-tot-mondreclame blijft nog altijd de beste publiciteit. Je moet klanten ook de tijd gunnen om je zaak te leren kennen, maar ik zie de toekomst positief tegemoet. Misschien neem ik er op termijn ook catering bij, zoals communiefeesten – alles is bespreekbaar. In elk geval: ik ben tevreden dat ik deze beslissing heb genomen!”

nikolaibruynsteen@hotmail.com