De tweede van Ertebrekers

Ertebrekers Peter Lesage, Jeffrey Bearelle en Flip Kowlier: "
Redactie KW

De single Paranoia kondigde het al aan: Ertebrekers is terug. De tweede cd Crème borduurt voort op het poppy funkpad in het West-Vlaams van debuutplaat Otel. Toch is dit meer dan een sequel: muzikaal verkent Ertebrekers bredere horizonten en tekstueel steekt er wat meer gif in de lyrics. “We hebben een unieke plaats in Vlaanderen verworven, maar dat heeft ook te maken met de populariteit van poppy funk. Of juist het gebrek eraan.”

Een donderdagmiddag in Gent. De winter lonkt naar de zomer en in Bar Bidon zitten Jeffrey Bearelle, Flip Kowlier en Peter Lesage op mij te wachten. Op deze interviewdag sta ik geboekt van 12.45 tot 13.15 uur. No time to waste, praat ik de klimaatbetogers na. Samen buigen we ons over Crème, de nieuwe, tweede cd van Ertebrekers. Mijn digital voicerecorder druk ik nu in.

Flip: “Na Otel hebben we tachtig optredens gedaan en het smaakte naar meer. Het is immers bijzonder toffe muziek om live te brengen. Zelf voelde ik me opnieuw bassist en dat gevoel was al een tijdje verdwenen.”

Peter: “Samen songs maken gaat ons ook goed af, omdat we elkaar goed aanvullen. Het bedenken van nummers en zanglijnen gaat gemakkelijk bij Jeffrey. Voor Crème had hij er wel een vijftigtal op zijn computer staan. Bij Filip en Jeffrey rollen de teksten er ook gemakkelijk uit. Zelf concentreer ik me op het schrijven van arrangementen. Kortom: veel moeite hoeven we er niet voor te doen.”

Jeffrey, was het voor jou niet wennen als frontman? Met Flip Kowlier naast je, die zo spontaan en podiumvast is, lijkt me dat geen cadeau.

Jeffrey: “Zeker tijdens de eerste reeks concerten was het wennen en zoeken. Ik zat immers ook met de vraag wat de mensen er wel van zouden denken. Na een tijdje heb ik die gedachte laten varen en ben ik beginnen te bewegen. Ik kon immers terugvallen op mijn ervaring als danser.”

Otel was voor mij een nieuw gegeven, omdat ik me voor het eerst in het West-Vlaams uitdrukte. Nadat ik de flow te pakken had, ben ik thuis voort blijven werken. Aansluitend zijn we naar de Ardennen getrokken en hebben we met zijn drieën aan materiaal zitten sleutelen. Daar zaten ook ideeën van mij bij, maar Crème creëren was toch vooral een groepsproces, want we hebben met zijn drieën ook voortgewerkt op loops die Flip gemaakt had. Bij Simpelweg had Peter een leuke hook met een synthpartij, de vertrekbasis voor een nummer.”

Flip:Simpelweg laat ook horen dat we een breder klankspectrum aanboren dan vroeger. Het ligt zelfs een beetje in het verlengde van Fleetwood Mac. (pauzeert) Als ik voor een soloalbum schrijf, werk ik naar een aantal songs toe waarmee ik een cd kan vullen. Bij vorige platen had ik nauwelijks overschot. Jeffrey is veel productiever dan ik.”

Loopt er, meer dan op ‘Otel’, een rode draad doorheen ‘Crème’?

Flip: “Er is veel bepaald door een synthesizer uit de jaren 80, met name de Roland Juno 106. Zeker muzikaal heeft dit de sfeer beïnvloed. Thematisch blijven de teksten luchtig. We staan ook niet te veel stil bij wat we doen. Er is een kader, maar dat blijft bijzonder ruim. Daarom klinkt Dief in de nacht, dat rave-allures heeft en tekstueel aansluit bij een krimiverhaal, heel anders dan Amanda, dat handelt over zaken beter op een ludieke manier aanpakken in het leven.”

‘Otel’ vroeg gewoon om een ‘Crème’ van een opvolger

Een ander terugkerend stramien: Jeffrey, jij zingt, en Flip, jij valt in en rapt.

Flip: “Vaak steken we hiervoor de koppen bij elkaar. Ik of Jeffrey lees iets voor en daar gaat de ander op door. Binnen Ertebrekers vind ik Jeffrey een uitstekende zanger. Daarom heb ik niet de neiging om zelf te beginnen zingen.”

Jeffrey: “Flip en ik houden er ook eenzelfde soort humor op na. Daarom vullen we elkaar ook zo goed aan.”

Flip: “We schrijven rechttoe rechtaan. Daarom zijn de teksten ook niet cryptisch. Soms houden we het bewust heel simpel. Ik vind dat de max.”

Jeffrey: “Zowel Mars als Shimokitazawa is in een handomdraai tot stand gekomen. In een uur stonden de nummers niet enkel op papier, maar ook op de band.”

‘Crème’ lijkt ons bij de zomer te horen zoals sneeuw bij de winter. De clip van ‘Paranoia’ werd in Oostende gedraaid en op de hoes prijkt een ijshoorntje dat aan het wegsmelten is over een hand.

Flip: “En onze eerste single was De Zji. Ook hier zijn geen bewuste keuzes in het spel.”

Jeffrey: “Onze muziek leunt zwaar op funk en dat kan je moeilijk een donker genre noemen. In de zomer ben ik ook sneller geneigd om de muziek van Jamiroquai te draaien.”

Peter: “Omdat de teksten in het West-Vlaams zijn, klinken we ook laagdrempelig.”

De tweede van Ertebrekers

Over naar wat diepzinnigheid: “Op het randje van krankzinnig zijn, is gevaarlijk”, klinkt het in ‘Diepe Waters’.

Jeffrey: “De dag van vandaag komt het erop aan je gezond verstand te bewaren. Verlies je niet in domme avonturen.”

Flip: “Live klinkt het ook als nu disco, een tegengewicht voor de tekst. Het eerste wat ik muzikaal ooit gedaan heb, was funk en soul spelen. Leuk dat dit terugkomt voor mij.”

Flip, in 2018 heb je samen met Serge Buyse en King DJ 4t4 uitgebreid de twintigste verjaardag van ‘t Hof van Commerce gevierd. Zit er nog meer aan te komen?

Flip: “‘t Hof zal nooit helemaal dood zijn. Voor onze reünie hebben we enkele nieuwe nummers voor een compilatie gemaakt, maar we hadden niet de aandrang om een nieuwe cd te maken. De onderlinge sfeer tussen ons is erg goed. De komende twee jaar zullen worden opgesoupeerd door Ertebrekers, maar wie weet wat de toekomst brengt.”

Staan je gedachten nog naar een nieuw soloalbum?

Flip: “Absoluut. Het voordeel is dat ik dat kan doen wanneer ik maar wil. Als je mijn laatste cd Cirque beluistert, moet je nageven dat dit ergens tijdloze muziek is. Die songs hadden net zo goed in 1990 of 2000 kunnen ontstaan. Wellicht ga ik na Crème een nieuw soloavontuur tegemoet.”

Live is Karel De Backer, ook afkomstig uit Izegem, er opnieuw bij op drums. Nieuw is Kasper Cornelus, op gitaar, toetsen en backing vocals. Wie is hij?

Peter: “Kasper is afkomstig van Avelgem, studeert muziekproductie aan het KASK Conservatorium in Gent en houdt er met Lip Service een eigen band op na. Ik geef les aan de KASK en volg hem al een tijdje. Voor de liveoptredens zochten we iemand met zijn profiel, dus hebben we hem ingelijfd. Iets wat we ons zeker niet zullen beklagen.”

De tweede van Ertebrekers

Op woensdag 3 april speelt Ertebrekers in Vooruit in Gent en op zaterdag 11 mei in De Zwerver in Leffinge.

www.ertebrekers.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier