Kortrijk voor de derde keer decor van Urban cross: “We zochten op Google Maps naar groene zones”

De Urban Cross wordt langs de Leieboorden gereden: “Je hebt niet veel crossen zo dicht bij het centrum. Toch wel erg uniek voor zo'n grote stad”, zegt Erwin Vervecken. © BELGA
Redactie KW

Zaterdagmiddag vindt de derde editie van de Urban Cross plaats in Kortrijk, drie jaar geleden een heel nieuw concept. “Maar de eerste editie heeft ons meteen bevestigd dat we een juiste keuze hebben gemaakt”, stelt drievoudig wereldkampioen en parcoursbouwer Erwin Vervecken. Vijf vragen aan de parcoursbouwer zodat je alles weet over het unieke concept.

Erwin Vervecken (49) ging na zijn actieve carrière aan de slag bij het sportevenementenbureau Golazo en bouwde onder meer het parcours van de Urban Cross, zaterdag in Kortrijk aan zijn derde editie toe. Tijdens de allereerste editie in 2019 trok Mathieu van der Poel aan het langste eind. Hij verwees Tim Merlier en Toon Aerts naar de dichtste ereplaatsen.

Vorig seizoen won West-Vlaming Eli Iserbyt, de renner van Pauwels Sauzen–Bingoal finishte voor Lars van der Haar en Wout van Aert. Van der Poel en Van Aert zijn zaterdag niet van de partij. Ook op de rentree van Tom Pidcock is het nog eventjes wachten. Van Aert leek aanvankelijk te starten in de Groeningestad, maar duikt pas een week later in Boom voor het eerst dit seizoen in het veld.

1. Vanwaar het idee voor een Urban cross?

Erwin Vervecken: “Kortrijk was al een paar jaar vragende partij om een veldrit te organiseren en wij eigenlijk ook. We (Golazo, red.) organiseren veel crossen en we hadden op dat moment geen veldrit in West-Vlaanderen. We hebben dan gezocht naar een groene zone en zo hadden we wel wat opties. Eigenlijk is dat op een bizarre manier tot stand gekomen.” (lacht)

Erwin Vervecken.
Erwin Vervecken. © BELGA

“Op Google Maps kun je het plan van Kortrijk zien en dan ga je kijken waar er groene zones zijn. Zo zijn we bij die locatie uitgekomen. Ik ben dan uiteindelijk ter plaatse geweest om te kijken of het effectief wel mogelijk was om daar een veldrit te organiseren. Het is een beetje een apart concept, want in principe heb je niet veel crossen die zo dicht bij het centrum zijn. Toch wel erg uniek voor zo’n grote stad. De eerste editie heeft ons bevestigd dat we een juiste keuze hebben gemaakt, want het was een absolute voltreffer.”

2. Wat is veranderd aan het parcours ten opzichte van de voorbije twee jaren?

“Eigenlijk niets, 99 procent van het parcours blijft hetzelfde. Vorig jaar hebben we een editie gehad zonder publiek en dus ook zonder tenten. Daarom reden de renners na de materiaalpost rechtstreeks richting brug, maar nu hebben we een klein lusje toegevoegd tussen de twee tenten. Het is slechts een kleine aanpassing, die geen invloed zal hebben op de uitslag. Het publiek zal het zelfs niet merken.”

3. Vorig seizoen stond Wout van Aert op het podium, het jaar daarvoor won Mathieu van der Poel. Nu zijn ze allebei niet aanwezig. Zal dat minder volk naar Kortrijk lokken?

“Je hebt nog altijd Eli Iserbyt. Hij is toch zo’n beetje de lokale held. Hij groeide op in Bavikhove en dat is vlakbij Kortrijk. Eli is de laatste weken heel erg goed aan het rijden, dus denk ik wel dat de mensen hem naar de overwinning willen schreeuwen. Uiteraard hadden we liever Wout en Mathieu erbij gehad, maar we gaan ons niet focussen op de afwezigen.”

“Laten we hopen dat het volk massaal naar Kortrijk trekt. Dat soort crossen trekt het algemene veldritpubliek aan, maar ook mensen die gewoon eens komen kijken om te zien wat het eigenlijk is. Die combinatie gaat blijven en ik ben er dus zo goed als zeker van dat er heel wat publiek zal komen kijken.”

4. De Urban Cross behoort tot de X2O Badkamers Trofee, een klassement op tijd. Vind je dat spannender dan een klassement met punten?

“Het spijtige is dat door de jaren heen het klassement al snel in een beslissende plooi lag bij de mannen. Maar het kan ook spannend zijn. Vorig jaar bij de vrouwen was het een nagelbijter tot de laatste cross in Brussel. Het was een schitterend duel tussen Lucinda Brand en Denise Betsema. Lucinda had uiteindelijk maar vijf seconden over op het einde van de rit. Betsema won in Brussel en leek nog het klassement binnen te rijven, maar Brand liet het niet gebeuren. Het kan dus heel spannend zijn.”

“Het was een proces van jaren, want we hebben dat uiteraard niet zomaar gedaan. We hebben daar verschillende jaren simulaties op gemaakt. Met zowel het puntensysteem dat in de Superprestige wordt gebruikt als het puntensysteem dat in de Wereldbeker wordt gehanteerd. Slechts één keer was de winnaar, in dit geval winnares, iemand anders geweest. Het is gewoon een ander concept. De renners moeten nog altijd tot op de meet blijven koersen.”

5. Wie is uw favoriet voor de zege?

“Eli Iserbyt is de absolute topfavoriet om verschillende redenen. Hij houdt van dat parcours volgens mij en zal er met veel goesting aan de start staan. Het is ook in zijn achtertuin, waardoor je nog net dat tikkeltje extra gemotiveerd bent. Bij de vrouwen denk ik spontaan aan Lucinda Brand. Ze mocht vorig jaar ook het zegegebaar maken en is in goede doen. In Koksijde was Worst inderdaad een klasse beter, maar Brand wint de laatste weken zo goed als overal.” (Imar Vandenabeele)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier