
De Classic Brugge-De Panne is geen gewone koers. Het is een wedstrijd die sprinters wereldwijd doet watertanden. Waar de voorjaarsklassiekers als Milaan-Sanremo, Gent-Wevelgem en de E3 Saxo Classic steeds meer het terrein worden van de klassieke renners, blijft Brugge-De Panne een zeldzame parel op World Tour-niveau waar sprinters hun slag kunnen slaan. “Er is op dit ogenblik geen andere wedstrijd die de kansen geeft aan de sprinters om een World Tour-wedstrijd te winnen”, zegt voorzitter Bruno Dequeecker stellig.
Een strijd tegen de wind en elkaar
Wat deze koers zo uniek maakt, is niet alleen de prominente rol voor de sprinters, maar ook het karakter van het parcours. Het vlakke traject door de open polders en de gevreesde passage door De Moeren zorgen vaak voor waaiervorming en tactische gevechten. Hier bepaalt de wind wie vooraan blijft en wie kansloos achterblijft.
De editie van 2025, gepland op 26 en 27 maart, belooft opnieuw een spannende strijd. Op woensdag strijden de mannen, op donderdag de vrouwen. Bij de heren is titelverdediger Jasper Philipsen de te kloppen man, met concurrentie van onder anderen Tim Merlier, Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen. Bij de vrouwen staat Elisa Balsamo tegenover sterke rivalen als Lorena Wiebes en Charlotte Kool.
“Er is geen enkele wedstrijd ter wereld die zoveel topsprinters aan de start brengt”, benadrukt Johan De Cuman. “In deze koers moet je niet alleen snel zijn, maar ook slim”, vult Johan Van Hecke aan. “Het is een spel van positionering, wind en pure explosiviteit. Wie te vroeg op kop komt, verbrandt zich. Wie te lang wacht, is te laat. Hier wint de renner die de perfecte balans vindt.”
Innovatie en pionierswerk
De Classic Brugge-De Panne blijft zichzelf vernieuwen. Dit jaar introduceert de organisatie een unieke trofee, volledig ontworpen met behulp van artificiële intelligentie en 3D-printing. “De trofee symboliseert de kracht van de sprinter die wordt overgezet op het tandwiel”, vertelt Bruno Dequeecker. Het idee kwam van Christoph Debusschere en werd gerealiseerd door Pieter Maelegheer van de firma Footprint. Dit innovatieve karakter past in een lange traditie van vooruitstrevend denken.
Ook op vlak van gendergelijkheid neemt de wedstrijd een voortrekkersrol op. “Wij maken geen onderscheid tussen mannen en vrouwen”, zegt Bruno resoluut. De vrouwenwedstrijd krijgt niet alleen een volwaardige koersdag, maar ook gelijke prijzengelden. “Pardon, we zijn uniek in de wereld. Ja, uniek in de wereld. Niemand anders doet dit”, klinkt het trots. Ter illustratie: de prestigieuze Trofeo Alfredo Binda werd zelfs verplaatst om niet te concurreren met deze wedstrijd.
Op weg naar vijftig jaar historie
Met het jubileum in zicht – de wedstrijd bestaat sinds 1977 en viert in 2027 haar vijftigste verjaardag – blijft de Classic Brugge-De Panne een koers die haar stempel drukt op de wielerwereld. “We zijn niet alleen pioniers in het ontwikkelen van vrouwenwielrennen, maar ook trendsetters binnen het hele wielrennen”, zegt Dequeecker.
“Onze koers is een traditie en een evolutie tegelijk”, besluit Johan Van Hecke. “We blijven trouw aan onze roots als sprintklassieker, maar we innoveren en zorgen ervoor dat Brugge-De Panne relevant blijft in het moderne wielrennen.”
Op 26 en 27 maart 2025 is het opnieuw zover. Van de historische Markt in Brugge tot de finish in De Panne: de snelste benen ter wereld zullen zich meten in de ultieme sprintklassieker. “Dit is het officieuze wereldkampioenschap sprint”, besluit Bruno Dequeecker. (PG)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier