Arjen Livyns debuteerde op 17 augustus op zijn 29ste in zijn eerste grote ronde. In de openingsweek van de Vuelta kende hij geen moeilijke momenten. Zonder tegenslagen haalt hij op 8 september de eindstreep in de Spaanse hoofdstad Madrid.
Komende zondag, tijdens de vijftiende etappe van deze Ronde van Spanje, mag Livyns dertig kaarsjes op z’n verjaardagstaart uitblazen. In een bergrit, niet meteen het favoriete parcours van de pion van Lotto Dstny. Hij geeft toe dat hij voor de start in de Portugese hoofdstad Lissabon nerveus was.
Grupetto
“Als coureur wil je een grote ronde rijden, daar keek ik al heel lang naar uit”, geeft Livyns toe. “Het was lang geleden dat ik zenuwachtig was voor de start van een wedstrijd. Het was duidelijk dat ik niet aan de Vierdaagse van Duinkerke begon. Een eerste grote ronde, dat was iets buiten mijn comfortzone. Ik was content dat de tijdrit, de eerste etappe, erop zat. Daarna waren de zenuwen weg. Tot nog toe is alles goed verlopen.”
Deze Ronde van Spanje telt weinig sprintetappes. Aan het einde van de derde rit spurtte Livyns naar een zevende plaats. “Hier zijn niet veel echte spurters aanwezig”, gaat Livyns verder. “Ook in onze selectie zit geen snelle man. Dus mocht ik me positioneren in de ritten die op een sprint uitdraaiden. De eerste keer ging het mis omdat ik twee kilometer van de streep achter een valpartij zat. De tweede sprintkans haalde ik top tien.”
Het leverde hem veertig UCI-punten op. Daarna volgden enkele bergetappes. Livyns, die dicht bij een contractverlenging staat, kreeg de opdracht Lennert Van Eetvelt in een goeie positie richting de cols te brengen. Daarna zat z’n werk erop. “Ik ben al enkele keren met de grupetto binnengekomen”, vertelt hij. “Het blijft altijd lastig, maar ik raakte nog geen enkele keer geïsoleerd. Dus nog geen grote problemen.”
De Gendt
Om hem door z’n eerste Vuelta te loodsen, heeft Livyns de best mogelijke kamergenoot: de afscheidnemende Thomas De Gendt. “Ik zat al twee keer in dezelfde groep als Thomas”, besluit hij. “Hij weet welk tempo we moeten rijden om op tijd binnen te zijn. Ik leerde dat in zo’n grote ronde anders wordt gekoerst dan in kleinere koersen. Hier wordt verder vooruit gekeken. Dat is speciaal.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier