Niet enkel Brugge wil betalen om de Ronde terug naar West-Vlaanderen te halen
Ja, het startschot voor de Ronde van Vlaanderen moet opnieuw in Brugge weerklinken. En ja, Vlaanderens Mooiste is van harte welkom op de West-Vlaamse wegen. Alle burgemeesters van de steden en gemeenten waar de Ronde in 2016 – de laatste ‘West-Vlaamse’ editie – passeerde, zien de koers maar al te graag terugkeren. En daar willen ze gerust wat voor betalen.
Wat weet je nog over de Ronde van Vlaanderen van vijf jaar geleden? Het was de honderdste editie, dat klopt. Peter Sagan kwam in Oudenaarde solo én in zijn wereldkampioenentrui over de meet, inderdaad. Er stond met Sep Vanmarcke een West-Vlaming op het podium, helemaal juist. Maar vooral: Vlaanderens Mooiste vertrok op de Markt van Brugge.
Op 3 april 2016 begonnen de renners voor de voorlopig laatste keer aan de Ronde vanuit West-Vlaanderen. Een jaar later verhuisde de start naar Antwerpen, waar de Ronde ook dit jaar op gang wordt geschoten. Sindsdien doet de Ronde van Vlaanderen onze provincie niet meer aan, op een stukje van 2 kilometer in de Avelgemse deelgemeente Kerkhove na dan. Maar na vijf edities loopt het contract met Antwerpen als startplaats af en dus liggen alle opties om de start van de Koers de Koersen opnieuw naar onze provincie te halen volledig open.
Elk om beurt
In Brugge is de interesse om de start van de Ronde terug te halen bijzonder groot. Zo groot zelfs dat burgemeester Dirk De fauw (CD&V) en zijn Antwerpse collega Bart De Wever al een akkoord vonden om sámen hun kandidatuur in te dienen. In 2022 zou de wielerklassieker nog in Antwerpen starten, een grand départ na twee corona-edities, zeg maar. De jaren daarop wisselt het startschot telkens van plaats. “We mogen het vel van de beer nog niet verkopen voor hij geschoten is, maar ik denk dat we hier wel een mooi voorstel hebben”, aldus burgemeester De fauw.
Thomas Van Den Spiegel, ceo van Flanders Classics dat instaat voor de organisatie van de zes grote voorjaarsklassiekers in Vlaanderen, wil nog niet vooruitlopen op een eventuele terugkeer, maar bevestigt wel de gedeelde kandidatuur. “We concentreren ons vandaag nog volop op de editie van zondag, maar inderdaad: een beurtrol tussen Brugge en Antwerpen is een van de opties die op tafel liggen. Of we nog voor het weekend een beslissing nemen? Het is wat kort dag, maar zeg nooit nooit. De onderhandelingen lopen.” Bij Sporza gaf Van Den Spiegel donderdag aan dat de beslissing wellicht pas over enkele weken of zelfs maanden valt.
Het nieuws over een startschot in Brugge klinkt menig West-Vlaams wielerliefhebber als muziek in de oren. En ook de burgemeesters van de West-Vlaamse steden en gemeenten waar de Ronde in 2016 passeerde, zien de koers maar al te graag terugkeren. “Met heel veel plezier”, glimlacht Kristof Audenaert, burgemeester van Torhout voor CD&V en zelf een grote wielerliefhebber. “Als Brugge ervoor wil gaan, sluiten wij ons heel graag aan. De Ronde, dat is iets speciaals. Ook al is het nog vroeg als de renners hier passeren, toch staat het volk er in normale tijden rijendik te kijken. Die paar minuten… Dat is fantastisch.”
“Een West-Vlaams pact lijkt me heel interessant” – Kris Declercq, burgemeester van Roeselare
Ook Annick Vermeulen, Zedelgems burgemeester voor CD&V-Nieuw, ziet een passage absoluut zitten. “Het zou een eer zijn om de Ronde door onze dorpskernen te mogen ontvangen. Zo’n doortocht brengt veel volk op de been en is een belevenis in elke gemeente waar velen van genieten.” Burgemeesters Rita Demaré (Hooglede), Karlos Callens (Ardooie) en Koenraad Degroote (Dentergem) sluiten zich daar volmondig bij aan.
Moet iedereen meebetalen?
Alleen is de prijs om de Ronde naar West-Vlaanderen te lokken wel fors de hoogte ingeschoten. Waar Brugge eind jaren negentig nog amper 7.500 euro moest betalen per editie, ging het in 2016 al om 200.000 euro. Antwerpen deed daar vanaf 2017 nog eens 200.000 euro bovenop en betaalde zo 2 miljoen euro om vijf keer de Ronde van Vlaanderen te mogen ontvangen. Met de gedeelde kandidatuur willen Brugge en Antwerpen een verder opbod tegen elkaar vermijden. Maar hoeveel een beurtrol elke stad moet kosten, is nog niet duidelijk en ook hoelang het nieuwe contract kan lopen, moet nog blijken. Zeker is dat Flanders Classics minstens evenveel zal willen binnenhalen als de voorbije jaren, zo niet meer.
Eerst de cijfers zien
Het beste van KW
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier