West-Vlaanderen Cycling Tour wil in 2025 weer vierdaagse worden: “Dan mét tijdrit in Meulebeke”

Mauro Keppens won vorig jaar de gele, groene en witte trui in de West-Vlaanderen Cycling Tour. © VDB
Hans Fruyt
Hans Fruyt Medewerker KW

De West-Vlaanderen Cycling Tour, rittenkoers voor jongens nieuwelingen, komt eraan. Met etappes in Bellegem (16/8), Stasegem (17/8) en Rekkem (18/8). In totaal zullen 24 clubs van vijf renners aan de start komen.

Deze meerdaagse voor nieuwelingen werd in 2009 een eerste keer gereden. Door wegenwerken zijn organisatoren soms verplicht af te haken. “Het is niet altijd makkelijk”, geeft secretaris Yannick Ghysels toe. “Wegenwerken, voldoende medewerking en vooral de kostprijs. Niet vergeten dat we per etappe ongeveer drieduizend euro nodig hebben. Gelukkig hebben we enkele hele goeie sponsors. We proberen elk jaar af te ronden met een klein overschot zodat we de volgende editie kunnen voorbereiden.”

“35 ploegen wilden meedoen, zodat we er toch veertien moesten teleurstellen” – secretaris Yannick Ghysels

De interesse van ploegen is groot. “We moeten elk jaar teams ontgoochelen”, beseft Ghysels. “Drie buitenlandse ploegen is het maximum toegelaten. We laten 21 Belgische ploegen starten. Er waren 35 kandidaturen. Zodat we er toch veertien moesten teleurstellen, jammer genoeg. De reglementering is nu eenmaal wat ze is. De West-Vlaamse clubs nemen we altijd voor, maar dit keer zal er geen provinciale selectie zijn. Die maakte vorig jaar geen goeie beurt. Met onze driedaagse rittenkoers willen we een bepaald niveau halen.”

Zonder tijdrit

De West-Vlaanderen Cycling Tour start op vrijdag 16 augustus in Bellegem. Daags nadien vormt Stasegem het decor van de tweede rit. De finale wordt in Rekkem gereden. Opnieuw ontbreekt een tijdrit in het rittenschema. In het verleden vormde Meulebeke het decor van een (ploegen)tijdrit.

“Vermoedelijk zullen we volgend jaar weer naar Meulebeke kunnen voor een tijdrit. Door wegenwerken ontbreekt Meulebeke nu al enkele jaren”

“Voor een tijdrit in Bellegem, Stasegem of Rekkem een parcours volledig afsluiten is niet eenvoudig”, gaat Ghysels verder. “Nu zijn het de bonificaties bij de tussenspurten en aan de aankomst die het klassement vorm geven. We gaven vroeger een ploegentijdrit. Die duurt minder lang dan een individuele wedstrijd tegen de klok. Maar in een ploegentijdrit benadeel je een goeie renner die in een minder sterk team zit. In de toekomst willen we weer naar een vierdaagse. Dan zijn we verplicht een tijdrit in het programma te steken. Vermoedelijk zullen we volgend jaar weer naar Meulebeke kunnen. Door wegenwerken ontbreekt Meulebeke nu al enkele jaren.” (HF)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier