De Reviewcommissie werd bij aanvang van vorig seizoen in het leven geroepen om brutale fouten die niet of verkeerd beoordeeld werden door de scheidsrechter alsnog te bestraffen. De KBVB richtte de commissie op op basis van artikel 77 van de disciplinaire code van de FIFA, waarin gestipuleerd wordt dat een disciplinaire commissie verantwoordelijk is voor 'het straffen van zware overtredingen die aan de aandacht van de scheidsrechters ontsnapt zijn" en voor het "rechtzetten v...

De Reviewcommissie werd bij aanvang van vorig seizoen in het leven geroepen om brutale fouten die niet of verkeerd beoordeeld werden door de scheidsrechter alsnog te bestraffen. De KBVB richtte de commissie op op basis van artikel 77 van de disciplinaire code van de FIFA, waarin gestipuleerd wordt dat een disciplinaire commissie verantwoordelijk is voor 'het straffen van zware overtredingen die aan de aandacht van de scheidsrechters ontsnapt zijn" en voor het "rechtzetten van duidelijke vergissingen van de scheidsrechter'.KV Kortrijk, die voor de commissie moest verschijnen voor een elleboogstoot van Tomasevic, vindt dat de Reviewommissie de FIFA-reglementen schendt. "De FIFA-code maakt een onderscheid dat niet terug te vinden is in het bondsreglement. Ofwel heeft de scheidsrechter een fase gezien. In dat geval kan een sanctie alsnog opgelegd worden indien de vergissing van de scheidsrechter manifest is", aldus KVK. "Ofwel heeft de scheidsrechter de fase niet gezien en dan kan de commissie enkel optreden wanneer een inbreuk ernstig is. In dat geval moet het parket via tv-beelden aantonen dat de wedstrijdleiding de fase niet heeft gezien, wat niet gebeurd is. Uit het verslag van de Reviewcommissie blijkt niet op welke van deze twee voorwaarden het orgaan zich baseert, maar aangezien Tomasevic de bal speelt is de enige logische conclusie dat de betwiste fase niet aan de aandacht van de scheidsrechter is ontsnapt en hij de fase geen overtreding vond."KV Kortrijk verwijst vervolgens naar de zware overtreding van de Colombiaanse international Zuniga op de Braziliaan Neymar op het WK voetbal in 2014. De Colombiaan, die in de rug stapte van de Braziliaanse vedette, ontsnapte aan een kaart en ook de FIFA gaf nadien geen sanctie op basis van artikel 77. "De FIFA besliste dat een vervolging niet mogelijk was omdat artikel 77 louter bestaat om duidelijke scheidsrechterlijke vergissingen te corrigeren. De FIFA verklaarde dat dat alleen kon wanneer een kaart aan de verkeerde speler gegeven werd. Het is dus duidelijk dat de scheidsrechter in het geval van Tomasevic geen manifeste vergissing heeft begaan door geen rode kaart te trekken. De Reviewcommissie beschikte over geen enkele bevoegdheid om de speler te laten vervolgen. De Reviewcommissie vervolgt spelers op een totaal arbitraire wijze."(BELGA)