Play-off 1 is gouden zaak voor Cercle: “Ook veel extra inkomsten”
Een deelname aan de Champions’ Play-Offs opent meer deuren voor De Vereniging. Zo heeft Cercle niet alleen meer toeschouwers. Dankzij de partnerships is er een groei van 25 procent in omzet in vergelijking met vorig seizoen. Jeroen Ost, commercial en marketing director bij groen-zwart, is dus een tevreden man.
In totaal zijn er ongeveer 250 vaste businesspartners. Een aantal dat blijft groeien. De voorbije zes maanden waren er zo’n 30 nieuwe. “Er zijn heel veel lokale, maar ook meer nationale partners die Cercle weten te vinden. Dankzij de unieke merkidentiteit van een energieke challenger, als een sympathieke familievereniging en vanzelfsprekend de sportieve resultaten”, opent Jeroen Ost die in november 2022 bij Cercle startte als commercieel en marketing directeur. Hij bouwt het salesbeleid uit en vult de beleving voor de fans in door nieuwe initiatieven te nemen met betrekking tot matchbeleving en events te organiseren voor partners. “De mediawaarde die aan Cercle en de sponsors in play-off 1 wordt gegeven, is onbetaalbaar. Er zijn ook extra inkomsten door meer volk in het stadion te hebben, alsook meer maaltijden die worden afgenomen. Iemand die zich met Cercle wil verbinden, heeft er nu alle belang bij.”
Veel enthousiasme
Bij de deelname aan play-off 1 voelt Jeroen heel veel enthousiasme, zowel bij de fans als de partners. “Zondag tegen Antwerp mochten we meer dan 12.000 fans verwelkomen. Bijkomend zijn er door de verhoogde waarde van Cercle meer investeringen door bestaande businessklanten en is er aantrekkingskracht naar nieuwe partners. Zij vragen visibiliteit, maar ook meer en meer dat wij samen met hen acties op het getouw zetten die zowel binnen als buiten het stadion concreet hun bedrijfsoplossingen tonen.”
200.000 volgers
Cercle zag dit seizoen het aantal abonnementen met twintig procent stijgen. “Het mag zeker nog meer zijn en we gaan naar volgend seizoen weer creatief tewerk. Het potentieel is er want er zijn heel veel Cerclefans en mensen met sympathie voor groen-zwart. Zo hebben we bijna 200.000 volgers op Instagram. Tonen dat je de Cerclevibe pas echt in het stadion kan beleven, blijft onze uitdaging. We focussen sterk op acties naar onze abonnees want zij maken de kern uit van Cercle. We willen ook steeds het comfort van onze supporters verhogen en werken aan fanbeleving. Zo vernieuwden we recent de volledige centrale fanpub in de West-tribune die ‘De Gouden Klaver’ als naam kreeg.”
“Wie zich met groen-zwart wil verbinden, heeft daar nu alle belang bij”
Ook buiten de wedstrijddagen focust groen-zwart zich op een permanente connectie met de fans, zoals de onlangs gelanceerde podcast series De Vereniging. “We lanceerden ook Champions’ abonnementen naar ondernemingen die geen deel uitmaken van onze business community en er is een nieuwe casual dining-formule, een keuzebuffet voor 45 euro in ons restaurant Chez Jules. Naar volgend seizoen toe gaan we verder op zoek naar lokale én nationale bedrijven die zich aangetrokken voelen door ons verhaal. En uiteraard door het merk Cercle”, aldus Jeroen Ost.
Ondertussen gaat ook de verkoop van fanitems er sterk op voorruit. “Ten opzichte van vorig seizoen zien we een stijging van 50 procent in de verkoop van merchandising. Klassiekers blijven de officiële wedstrijdshirts. Ter gelegenheid van 125 jaar Cercle werd een aparte retrocollectie gelanceerd met sjaals, shirts… en ook die wordt sterk gesmaakt. Van het jubileumboek Stamnummer Twoalve zijn reeds 950 exemplaren verkocht.”
Nieuw platform
Dit seizoen is er voor de supporters een gloednieuw webplatform gebouwd. Nu is het de beurt aan de businesspartners. “We starten met een volledig nieuw hospitalityplatform dat het voor onze klanten veel eenvoudiger moet maken om tickets te reserveren, maaltijden te bestellen, enzovoort. We willen opnieuw sterk groeien in het aantal abonnees en creëren daartoe nieuwe mogelijkheden. Zo gaan we bijvoorbeeld vanaf volgend seizoen ook het centrale vak in de Oosttribune boven openstellen. We willen onze fans verder blijven verrassen met unieke video’s die we delen via al onze mediakanalen.” (ACR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier