COO Thorsten Theys: “KV Oostende heeft haar positieve uitstraling terug”

Vorige zomer werd Thorsten Theys aangesteld als nieuwe Chief Operating Officer van KV Oostende.© TVA
Vorige zomer werd Thorsten Theys aangesteld als nieuwe Chief Operating Officer van KV Oostende.© TVA
Redactie KW

Het reguliere seizoen is nog niet eens voorbij of KV Oostende is al begonnen met de abonnementenverkoop voor de volgende jaargang. Bovendien start op Play Sports ook de docureeks ‘Kustboys’ van Martin Heylen. En niet vergeten: KVO strijdt volop mee voor play-off 1. Hoog tijd om eens met COO Thorsten Theys (41) aan tafel te schuiven. “Zelfs na een regelrecht kutjaar slagen we erin om nieuwe sponsors aan te trekken”, is hij optimistisch.

Ook bij KV Oostende houden ze in coronatijden elke inkomende en uitgaande euro extra in de gaten. Ruw geschat zag de kustploeg zo’n 3 miljoen euro aan inkomsten door de neus geboord. “En er zijn ook de extra kosten, zoals 150.000 euro aan coronatesten”, begint Thorsten Theys. “De variabele kosten van fans te ontvangen zijn dan misschien wel weggevallen, anderzijds komt er geen geld binnen. Bovendien zijn we het slachtoffer van ons eigen succes: we hebben zowat dubbel zoveel winstpremies moeten uitkeren”, knipoogt Theys. “Nu, serieus: wij kunnen tegen een stootje.”

Compensaties

Daarmee verwijst Theys naar eerdere uitspraken van onder meer executive president Gauthier Ganaye, die stelde dat ‘geld geen issue’ is. “Het klopt dat als er een existentieel probleem is, de Amerikaanse meerderheidsaandeelhouders van PMG geld voorzien. Betekent dat ze hier zomaar een zak dollars op tafel zetten? Nee. De kunst is om met zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk te doen. Rapportering, overleg en het inschakelen van pientere personen die tegen een stootje kunnen: zo werken ze ook bij Barnsley, Thun, Nancy en Esbjerg. Overigens, we vinden het straf dat zelfs na zo’n kutjaar voor de economie we toch heel wat nieuwe sponsors weten aan te trekken en bestaande of aflopende contracten kunnen vernieuwen en zelfs verbeteren. Uiteraard verliezen we ook enkele sponsors, maar de positieve gevoelswaarde bij KVO is in elk geval terug: op zakelijk vlak is een deal daadwerkelijk een deal én we zijn een leuke ploeg om naar te kijken.”

KV Oostende is nu al begonnen met de abonnementenverkoop. Nog tot en met 9 mei kunnen de seizoenskaarten verlengd worden aan een verlaagd tarief (vanaf 139 euro voor volwassenen). Daarbij gelden verschillende voordelen ter compensatie: play-off 1 is inbegrepen, een gratis ‘membership card’ ter waarde van 25 euro, vijftien ticketvouchers, toegang tot een vipfeest, tot 15 euro extra drankwaarde en een aankoopkorting bij enkele sponsors. Klinkt best aantrekkelijk, maar toch zijn niet alle supporters meteen overtuigd met de compensaties. “Onze voorstellen zijn best billijk als je ze in detail overloopt”, gaat de COO verder.

“In vergelijking met twee jaar terug zijn onze abonnementen 30 euro goedkoper”

“In vergelijking met twee jaar terug zijn onze abonnementen 30 euro goedkoper. De toegang tot een vipfeest kost normaal toch ook een aardige stuiver en de consumptiewaarde duwt het totaalplaatje ook omhoog. Er zijn ook de vijftien tickets, waarmee je je broer, zus, ouders of beste vriend gelukkig kan maken – want na een jaar zonder naar het voetbal te kunnen gaan, heeft dat ook een emotionele waarde. Maar we zetten de deur op een kier om later nog extra’s aan te bieden. Er zijn nog heel veel financiële variabelen die we pas de komende drie maanden als vaststaand zullen zien. Het verschil in tv-gelden tussen plaats 4 en plaats 8 in het klassement bedraagt bijvoorbeeld zo’n 2 miljoen euro. Stel dat we straks vierde of tweede eindigen en Europees voetbal spelen, dan schept dat weer mogelijkheden. Een extra fandag, gratis uitmatchen, aangepaste bierprijzen… Als corona ons één ding heeft geleerd, is het dat we geen drie maanden ver kunnen plannen.”

De vergelijking met compensaties bij andere clubs gaat volgens Theys niet op. “Elke club heeft een aparte casus. De fans van Anderlecht eisen al jaren tevergeefs Europees voetbal. De club dúrft dan misschien gewoonweg geen geld te vragen voor een abonnement. En neem nu Club Brugge, dat een omzet haalde van 137 miljoen euro: voor hen maakt het echt niet uit of ze nu 20.000 abonnementen aan 50 of 100 euro verkopen, hoor. Onze club werd van de afgrond gered en is nu gezond – sportief en financieel. Ik ben blij in onze schoenen te staan en kijk niet naar andere clubs.”

Docureeks

Vanaf vrijdag 9 april zendt Play Sports de docureeks ‘Kustboys’ van Martin Heylen uit over het reilen en zeilen binnen de club. Ook Theys komt daarin ruim aan bod. “Destijds verklaarden ze ons zot dat wij, met KVO, werk maakten van een docu. Dat het volgende week op tv komt, is ongelooflijk spannend. Het toont het leven zoals het is, in de bekende ‘Man Bijt Hond’-stijl van Heylen. Puur, rauw, niet geacteerd of gespeeld: dit toont wat KVO en Oostende écht zijn. Zo is er een scène waarin de poetsproducten plots allemaal op blijken te zijn. ‘ Awel, wa is da nu? E kuuswuuf zoender kuustuug ’ Geniaal. Overal werd gefilmd: bij de spelers thuis, op training, in de kleedkamer of op belangrijke meetings. Alleen bij de video-analyse van tegenstanders vroegen we de camera’s uit te zetten.”

“De beslissing om te filmen is gevallen toen we in het begin slechts 2 punten op 12 pakten. Het was zo’n moment waarop je zou beginnen vrezen dat de mayonaise met de jonge spelers en onbekende trainer niet zou pakken. Niets bleek minder waar: tijdens het filmen klommen we op naar een vierde plaats nu. Een sportief bijzonder jaar tegen de achtergrond van corona: ronduit boeiend. Hier kijken we binnen 20 jaar nog naar. Productiehuis Woestijnvis leverde hier een absolute topprestatie. Bovendien is het ook toemaatje naar onze sponsors: niet alleen qua visibiliteit, maar het toont ook ons als open en eerlijke mensen.”

Geluk

Vorige zomer werd Thorsten Theys aangesteld als nieuwe Chief Operating Officer van KV Oostende. De geboren en getogen Oostendenaar was daarvoor al nauw betrokken bij het succesvolle overname- en licentiedossier van de club, en bekleedt nu een prominente rol op de voorgrond. “Nochtans had ik 12, 13 jaar lang absoluut niks met voetbal te maken”, zegt de fiscaal specialist.

“Ik was betrokken bij overnames en saneringen van kleine en grote bedrijven. Tot KVO me begin 2018 vroeg om mee te werken aan het licentiedossier. Hoe ik terugblik op mijn eerste maanden bij de club? Op persoonlijk vlak is er niet zoveel veranderd. Ik kan nog altijd in mijn short naar Delhaize. En ook thuis vullen mijn vrouw en ik elkaar goed aan, het heeft nog nooit zo goed gedraaid ( knipoogt ). Als boekhouder was ik al een harde werker, maar je werk stopte soms wel. Dat is het grote verschil met nu: de vele vergaderingen, overleg met Paul Conway (van PMG, red.) en Ganaye, de dagelijkse leiding, de vele werven waar we het verleden pogen te corrigeren, sponsorinteractie, de licentie en het bijwonen van de wedstrijden… Plezant, maar het kruipt soms eens in de kleren. Neem nu een vrijdagavondmatch in pakweg het verre Luik of Eupen na een lange werkdag. Op zulke momenten zou ik de match het liefst van op tv volgen ( schatert ). Uiteraard, ik geniet van elk moment: de sportieve prestaties, de documentaire… Geen enkel Oostends bedrijf gaat zo vaak over de tongen als KVO. Het basisdoel is dat de club het goed maakt en vooral dat de medewerkers gelukkig zijn.”

KUSTBOYS, vanaf vrijdag 9 april op Play Sports Open gratis voor alle Telenet TV-klanten op kanaal 11.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier