In deze WK-editie van de Ypres Rally zullen de WRC’s ongetwijfeld met de meeste aandacht gaan lopen. Daarachter wordt het gevecht tussen de Belgische R5-rijders hoogst interessant, maar zeker ook de onderlinge strijd bij de streekrijders. Welke West-Vlamingen mogen we op het voorplan verwachten in hun categorie?
Het is van 2016 met Johan Gitsels geleden dat er nog eens een West-Vlaming Ieper wist te winnen als… copiloot. Dit jaar hebben we met Winkelnaar Martijn Wydaeghe, als corijder van Thierry Neuville, opnieuw een serieuze kanshebber.
Bij de piloten was Bernd Casier de laatste provinciegenoot die een podiumplaats wist te scoren. Ook nu weer wordt de Bellegemnaar een van de belangrijkste kanshebbers voor de officieuze titel van beste West-Vlaamse piloot, maar een resultaat voorspellen in dit deelnemersveld is moeilijk.
“Vroeger kon je een plek in de top vijf of top zeven vooropstellen, terwijl een tiende plaats nu misschien het hoogst haalbare is”, zegt de Fiesta-rijder. “Zoals zovelen missen we ook wat ritme. Dit jaar hebben we enkel nog maar de Rallye du Rouergue in Frankrijk gereden.”
Wie iets meer ritme in de benen heeft, is Citroën-piloot Davy Vanneste. De Menenaar reed in januari al de Rally van Monte Carlo en kende met winst in de Rally van de Monteberg een geslaagde generale repetitie voor Ieper. Vanneste, die in 2019 met een vijfde plaats zijn beste resultaat behaalde, is misschien wel de streekrijder waar het meeste verwacht van kan worden.
Tuur Vanden Abeele
In de Rally2-categorie blijft de Skoda Fabia een van de populairste wagens. Pieter-Jan-Michiel Cracco zet met een Skoda van bij Bernard Munster zijn BK-campagne verder. Ook Poperingenaar Filip Pyck, al toe aan zijn 27ste deelname, kiest voor een Skoda Fabia. “We zijn ingeschreven in WRC3, maar zeker niet met de bedoeling om ons te meten met piloten als Solberg. Voor ons staat het amusement centraal”, vertelt Filip Pyck.
Opboksen tegen de nieuwe generatie voortrekkers lijkt echt onmogelijk
In de GT-categorie is het deelnemersveld overwegend West-Vlaams gekleurd. Komenaar Claudie Tanghe vertrekt er met de Renties-Porsche 997 GT3 als een van de favorieten. Tuur Vanden Abeele is dit seizoen een van de nieuwkomers in de klasse. “Ik voel we wel comfortabeler in een achterwielaangedreven wagen dan in een 4×4. Ik denk dat we bij de GT’s meer ons mannetje zullen kunnen staan”, vertelt de Kortrijkzaan, die zich al liet opmerken in de South Belgian Rally. “We konden er al enkele besttijden rijden, maar ik zit nog altijd in een leerfase. Ik geef mezelf nog drie of vier wedstrijden. Voor hoge ambities is het dus nog iets te vroeg.”
Stefaan Prinzie en Chris Vandamme zorgen met hun snelle Alpine’s A110 voor een originele noot bij de GT’s. Wouter Muylle, bekend als piloot van 0-wagens, maakt dan weer zijn competitiedebuut met zijn Porsche 997 GT3.
Interessante R2-strijd
Vroeger waren Mitsubishi’s enorm populair, tegenwoordig zijn ze nog een zeldzaamheid in rally’s als Ieper. Kurt Boone toonde zich met zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4 al meermaals op regionaal niveau. Zeker bij regenweer kan de Pollinkhovenaar ver komen met zijn 4×4. Voor de achterwielaangedreven wagens uit groep M wordt het dan weer hopen op een kurkdroge editie. Bjorn Syx (BMW M3) wordt er de onbetwiste blikvanger met zijn BMW M3 E30. Ook Peter Lemahieu zorgt met zijn Ford Escort MK 2 Millington voor een vleugje Historic. Onder andere Wouter Lievens, Thierry Cokelaere en Wim Soenens zullen in hun BMW’s mee het spektakel garanderen.
In Rally4 lijkt een West-Vlaamse zege moeilijk met de komst van het Junior WRC. De recentste Ford Fiesta’s zijn er de norm en dat beseft ook Steven Dolfen. “Opboksen tegen de nieuwe generatie voortrekkers lijkt echt onmogelijk, maar we zullen onze huid duur verkopen. Daarom is een podium bij de R2’s opnieuw het doel”, vertelt de Opel-rijder. Dolfen wordt terug de referentie voor onder andere Manuel Merlevede en Damon Noyelle die beiden een Peugeot 208 R2 aan de start brengen. Ook Stadenaar Jonas Dewilde neemt deel met een 208, maar dan een Rally4-versie in de Stellantis Cup.
De categorie Rally5, de vroegere R1-klasse, is aan een heropleving toe sinds de komst van de Renault Clio Trophy. De promotieformule kent een sterke West-Vlaamse inbreng. Het wordt er uitkijken naar een duel tussen thuisrijder Gilles Pyck en Ardooienaar Benoit Verlinde, winnaar van de eerste manche. Ook Matthias Deplace en Jeroen Catelin engageren zich dit seizoen in de Clio Trophy. Ieperling en gelegenheidsdeelnemer Nikias Priem, jarenlang een habitué in verschillende cups, heeft ervaring als grootste troef.
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier