Voor Nicolas T’Joen van brouwerij De Bie uit Dentergem betekent de Ardeca Ieper Rally de terugkeer naar de Westhoek, waar brouwerij De Bie haar oorsprong had.
“Dat wordt inderdaad pure nostalgie”, opent Nicolas T’Joen. “De klassementsproef van Watou passeert aan de Helleketel, waar het verhaal van de brouwerij begon en waar ik gedurende drie jaar heel veel tijd doorgebracht heb. Daarna kwam er de verhuis naar Dranouter aan de voet van de Monteberg, dus ik zal zeker kippenvel hebben als we daar op volle snelheid gaan voorbij razen.”
Rallydebuut
“Mijn rallydebuut was in 2016, toen Philip Eggermont niet onmiddellijk een copiloot vond en vroeg of ik hem voor één rally wilde depanneren. Het klikte tussen ons en voor ik het wist was ik vertrokken voor een gans seizoen. Na enkele jaren als copiloot besloot ik in 2019 om zelf het stuur in handen te nemen en reed ik een rallysprint in Wallonië met een Renault Twingo. Dat werd geen succesverhaal, en toen Frédéric Miclotte mij voorstelde om samen de Aarova Rally te rijden was ik blij om weer plaats te nemen in het zitje van de copiloot. We werden negende algemeen en spraken meteen af om samen de 6 Uren van Kortrijk te rijden, waar we zesde algemeen werden.”
Seizoenshoogtepunt
“Vorig jaar reden vier rally’s samen en wonnen we onder andere de ORC Rally. Door de goede samenwerking met Frédéric en Nicolas De Smet van Luxauto besloten we om dit jaar rally’s van het Belgisch kampioenschap te rijden. Na een vierde plaats in de TAC Rally maken we ons nu op voor mijn tweede thuisrally. Als kind heb ik altijd opgekeken naar de Ieperse rally en het is duidelijk dat dit, net als zoveel andere teams, het hoogtepunt van het seizoen wordt. We beseffen zeer goed dat we niet bij de favorieten gerekend worden, maar dat is normaal. Frédéric heeft een enorm palmares als copiloot maar het is pas zijn twintigste rally als piloot. We starten dan ook als underdog en willen de vrijdagavond zonder kleerscheuren doorkomen en dicht aanleunen bij de koplopers. Zaterdagmorgen gaan we dan beslissen of we doorduwen of niet. Op de zeer smalle wegen van de Westhoek is er weinig marge en de kleinste fout is dodelijk, zodat we gaan zorgen dat onze nota’s zeer precies zijn.”
“Het is ook onze bedoeling om het verschil te maken door de uitstraling van het team, en de unieke belettering van de wagen. Voor onze sponsors hebben we een Eigen Kweek-route uitgestippeld, waarbij de genodigden kennis kunnen maken met de rally en uiteraard ook met enkele bruine kroegen.” (FM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier