Op zijn 64ste heeft Paul Lietaer een rallycarrière om u tegen te zeggen. De Heestertnaar staat bekend als ‘The Best in the West’, omdat hij in West-Vlaanderen zo goed als alle wedstrijden verschillende keren won. In de Rally van Staden bereikte Lietaer de uitzonderlijke mijlpaal van 500 rallywedstrijden.
Voor Paul Lietaer leek de Rally van Staden van afgelopen weekend een wedstrijd als alle andere, maar dat was buiten enkele trouwe fans gerekend. Met oog op een boek over zijn carrière, dat volgend jaar in januari wordt uitgebracht op de Racing Show in Waregem Expo, werd het palmares van ‘De Polle’ de laatste maanden volledig op punt gezet door auteur Geert Louagie. Hij werd daarbij geholpen door de uitgebreide documentatie van superfan Serge Vuylsteker, de Facebookpagina ‘Fanpage Paul Lietaer’ met Pauls neef Mathieu Lietaer als moderator en de indrukwekkende resultatenwebsite eWRC-Results. Toen bleek dat Staden de 500ste wedstrijd in zijn rijkgevulde carrière zou worden, werd dan ook een korte huldiging georganiseerd. Lietaer bezit daarmee het Belgische record qua aantal deelnames, wereldwijd doet slechts één piloot beter.
De ‘Snor’ zelf was niet op de hoogte van de opmerkelijke mijlpaal. “Nee, ik wist het niet en had er zelf ook nog nooit bij stilgestaan”, zegt de Heestertnaar, die zaterdag werd verrast tijdens de technische controle. “In al die jaren zijn er natuurlijk al heel wat mooie herinneringen gepasseerd. Het was wat periodiek gebonden. Ik denk maar aan de periode met de Ford Escort Cosworth, de Subaru… Ik heb veel mooie wagens gehad en er mooie momenten mee beleefd. En ik geniet er nog altijd van, zeker nu met de achterwielaangedreven wagens.”
Geen WK-deelname
Lietaer maakt nog steeds het mooie weer bij de Historics, afwisselend met een Ford Escort MK 2 en Opel Manta 400. In Staden leken Lietaer en copiloot Tom Eggermont op weg naar een nieuwe overwinning, tot de pechduivel toesloeg in de slotronde. “Spijtig dat dit moest gebeuren, maar de prijzen worden pas aan de meet verdeeld. Met de Boucles Chevrotines en Staden reed ik twee wedstrijden in twee weken en telkens moesten we opgeven met mechanische pech. Hopelijk hebben we meer geluk in de Omloop van Vlaanderen. De WK-rally in Ieper laat ik aan mij voorbijgaan. We hebben nochtans rondgekeken om een wagen te huren. Aan de ene kant is het spijtig, maar aan de andere kant is het ook erg duur. Alle aandacht zal naar de WRC’s gaan, terwijl wij er wat achter zouden rijden om de hoop te vullen. Maar ik ga wel eens naar Ieper om die wagens aan het werk te zien.”
De gepensioneerde vrachtwagenmecanicien vierde in juni zijn 64ste verjaardag, maar het einde van zijn rallyloopbaan lijkt nog niet in zicht. “Het gaat nog veel te goed. Ik kan nog altijd mee met de besten. En natuurlijk moet het ook op budgettair vlak blijven meezitten, maar voorlopig denk ik nog niet aan stoppen”, besluit Lietaer.
44 jaar actief, meer dan 100 overwinningen
De rijkgevulde carrière van Lietaer start in 1977, wanneer hij met broer Luc als navigator meteen vierde wordt in de 6 Uren van Kortrijk. De Opel Ascona en Opel Kadett uit de beginjaren maken vanaf 1980 plaats voor een Talbot Sunbeam Lotus, waarmee Lietaer ook op nationaal niveau begint te scoren. Na een intermezzo in de Peugeot 205 Cup in 1985 volgt een succesrijke periode met de Opel Manta 400. Hij behaalt er in 1988 de nationale titel mee. In de eerste helft van de jaren ’90 beleeft ‘De Polle’ zijn glorietijd in de kleuren van zijn trouwe sponsor Crack. In 1995 wint hij onder meer de Omloop van Vlaanderen en wordt hij tweede in de 24 Uren van Ieper. Vanaf 1997 schakelt Lietaer over op achterwielaangedreven Ford Escorts waarmee hij de populariteit van Historic-wedstrijden in België mee opdrijft. Hij behaalt o.a. acht zeges in de Ypres Historic Rally, maar blijft tegelijk ook vooral regionale wedstrijden winnen met modernere wagens. De laatste jaren ligt de focus op de Historics. Ook daar blijft Lietaer nog steeds competitief en vooral spectaculair, zijn grote handelsmerk.
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier