Evelien Deschuytter en haar team tekenen assistentiepark uit: “We veranderen het centrum van Ieper in heuse rallystad”

Vlnr. Joris Mullie, Sven Verschoore, Dimi Vercaigne, Nathalie Flou en Evelien Deschuytter. © (Foto EF)
Redactie KW

Het servicepark organiseren en zorgen dat iedereen zijn plaatsje heeft, is zeker geen sinecure. Vraag het maar aan serviceparkverantwoordelijke Evelien Deschuytter, wiens vader Jo zaliger één van de grote voortrekkers was om het wereldkampioenschap naar de Westhoek te halen.

Heel wat rallyliefhebbers, maar ook veel lokale inwoners, wandelen tijdens de rally van Ieper al eens graag doorheen het assistentiepark. Een glimp opvangen van de piloten, de sleutelende mecaniciens gade slaan, of voor de kinderen een of ander gadget bemachtigen, iedereen heeft zo wel zijn redenen.

“Ik wil meteen benadrukken dat ik dit zeker niet alleen doe”, opent Evelien bescheiden. “Daarvoor kan ik op hulp rekenen van mijn vaste kern Nathalie Flou, Dimi Vercaigne, Sven Verschoore en Joris Mullie. Voor de editie van 2021 werden we ietwat geholpen door het laattijdig afgelasten van de rally vorig jaar, toen we al een heel deel hadden uitgewerkt. Intussen werd het Vandepeereboomplein opengelegd voor werken en verloren we zo een flink stuk van onze assistentiezone. In die optiek kozen we ervoor om de zone op te bouwen van op de Grote Markt, en via de Rijselstraat naar de Oudstrijderslaan te trekken, tot net aan de verkeerslichten om naar Dikkebus af te slaan. Er zal vanuit het station wel nog doorgaand verkeer mogelijk zijn richting Rijselpoort. Zowel in de Rijselstraat als op de ring zullen alle assistentiewagens en tenten opgesteld worden aan de rechterkant van de weg, vanuit het centrum komende.”

Er wordt al eens gediscussieerd maar een meter is echt een meter in Ieper

Kleine dorpen

“We zijn al ruim een half jaar bezig met de voorbereidingen. Alles moet uitgetekend en uitgemeten worden en je probeert rekening te houden met iedereens verlangens. Wie al naar een WRC-rally is getrokken, weet dat die fabrieksteams kleine dorpen neerplanten. Maar vaak wordt dit gedaan in industriezones, waar plaats zat is. Bij ons was het geen optie om af te wijken van de Ieperse historische binnenstad, en alles moest in het centrum blijven. Wat dan zorgt voor extra moeilijkheden, zoals de schuine kanten op de Markt, de fontein, enz. Eenmaal wij alles tot honderd keren hebben gecheckt en afgestapt, is onze puzzel klaar en gaat het plan naar een architectenbureau om het op papier vast te leggen. Bij het opstellen van de standen de laatste dagen is het soms wel al eens hectisch, en wordt er al eens gediscussieerd met bepaalde teams. Een meter is echt een meter in Ieper, en je kan niet toelaten dat er één iemand een halve meter van een ander inpalmt.”

Bewaking klok rond

“In totaal is er een 120-tal mensen betrokken bij alles wat het assistentiepark betreft. Je hebt ons team, maar daarnaast zijn er ook ploegen voor de aansluiting van de electriciteit, zijn er mensen die zorgen voor de watervoorziening, worden er over de hele zone toiletten en containerparkjes geplaatst, is er een medische zone voorzien. Neem daar nog eens de veiligheidsmensen bij, die dag en nacht bewaking doen, en meteen heb je enkele tientallen medewerkers. Daarnaast kunnen we ook rekenen op de medewerking van de stad Ieper, waarbij de technische dienst onder andere instaat voor het plaatsen van de nodige verkeersborden, en zo’n 5 kilometer nadarhekken aanlevert. Niemand zal door de assistentiezone kunnen wandelen dit jaar en alles moet bekeken worden van aan de zijlijn, achter de nadars. Het hele gebied wordt immers ‘high density zone’, in functie van de covidmaatregelen. Ook al onze medewerkers moeten een bewijs kunnen voorleggen van volledige vaccinatie, of een PCR-test laten afnemen om de zoveel uren. Ons grootste werk is voorbij eenmaal de rally start, maar toch moet je altijd stand-by blijven, voor onvoorziene omstandigheden.”

Kritisch blijven

“Gelukkig zijn wij als vriendengroep echt op elkaar ingespeeld. Iedereen heeft zijn sterke punten en dat zorgt ervoor dat we door de loop der jaren een goed inzicht hebben gekregen. En voor ons zelf blijven we altijd kritisch, en merken altijd wel enkele verbeterpunten op, vooral structureel dan. Neem het van ons aan dat je de binnenstad vanaf zaterdag 7 augustus per uur zal zien veranderen in een heuse rallystad.” (DT)