Terwijl de wereldwijde reissector herstelt van de coronacrisis, richten Bruggelingen Francis Deman (35) en Brecht Clyncke (33) een eigen skiorganisatie op. “Mountair komt er niet zomaar. We hebben het al 17 jaar in de vingers. We trokken ondertussen al ruim 30 keer naar Oostenrijk om kinderen skiles te geven. Nu starten we ons eigen, nieuw verhaal. We zijn er klaar voor!” klinkt het bij Francis Deman.
Brecht Clyncke is regioverantwoordelijke bij Unizo, Francis Deman is commercieel directeur in de bouwsector. Bij beide Bruggelingen zit het ondernemerschap én de passie voor het skiën in het bloed. “We maakten van het voorbije jaar gebruik om alle aspecten in detail voor te bereiden. Vandaag is de puzzel gelegd”, vertelt Brecht. “Tijdens schoolvakanties leren we kinderen op speelse wijze de passie van het skiën. Dat terwijl hun ouders de batterijen opladen door te genieten van een welverdiende gezinsvakantie in de bergen.”
Therapie
“Skiën is voor ons beiden het jaarlijks hoogtepunt. Het is onze manier om te onthaasten tussen de gevulde professionele agenda’s. Je begeeft je middenin de pure natuur op 2500 meter hoogte. Alleen dat is op zich al uniek. Beeld je maar eens in: je neemt als allereerste de skilift naar boven. De zon schijnt op je gezicht en de knalblauwe hemel kent geen wolkje: ‘kaiserswetter’! Moederziel alleen en de vers gereden piste ligt vlak voor je. En dan… naar beneden glijden via vers, geribbelde sneeuw. Dat gelukzalig gevoel kennen enkel skifanaten. En het is precies dat gevoel dat we graag willen delen met anderen. Want ik garandeer: er bestaat geen betere therapie dan dit.”
Francis vult aan: “We richten ons naar families met kinderen tijdens de schoolvakanties en gelijkgestemde professionals voor shortski’s. Bij de gezinsvakanties ligt de focus voornamelijk op de kinderen. We voorzien Nederlandstalige skilessen waarbij de fun factor bij kinderen minstens even belangrijk is. Zij hebben minder behoefte aan technische uitleg, maar wel aan lachen, zingen, grapjes maken,… Gediplomeerde monitoren weten dit maar al te goed aan te pakken. Het entertainen stopt niet bij de skiles, ook in het hotel komen kinderen op de eerste plaats. Vóór het avondeten voorzien we een geanimeerd kinderprogramma. Het ideale moment om ouders de nodige rust te gunnen of te laten genieten van een welverdiende aperitief.”
“We opteren voor viersterren hotels nabij de skipiste met de nodige ontspanningsfaciliteiten in Sölden, Zell am See en Bad Kleinkirchheim. Tijdens de opstart bleek dat het moeilijkste facet te zijn: als nieuwe speler aankloppen bij hotels tijdens de drukste periode van het jaar. Maar we zijn er in geslaagd.” zegt Francis fier.
Grote honger
Brecht vervolgt: “Tijdens de oprichtingsfase lieten we ons begeleiden door de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR). We kozen er bewust voor om te bouwen op stevige fundamenten. VVR blonk uit in zijn architectenrol en bleek een onmisbare bouwpartner te zijn tijdens het opstartverhaal. En met succes, want de boekingen lopen als een trein! Na één week verkochten we meteen 42% van onze beschikbare kamers. De honger bij skiliefhebbers is enorm groot. Nadat het vorige winter verboden was om naar Oostenrijk te reizen, wordt komende winter voor velen een inhaalseizoen.”
Info : www.mountair.be