Tal van vernieuwingen in de 59e Conxion Omloop van Vlaanderen

© foto JOS
Redactie KW

Tijdens de winterstop kreeg het bestuur van de Automobielclub Midden-Vlaanderen versterking van Yves Olivier, Wouter Muylle en Jean-Marc Valckenaere. Zij kwamen net op tijd om de noodlijdende autoclub weer op de rails te krijgen. Onder impuls van het drietal kreeg de Omloop van Vlaanderen een nieuw elan zodat de toekomst van de oudste rally van het land er weer rooskleurig uit ziet.

“We willen iedereen laten voelen dat er een nieuwe wind waait in de Automobielclub Midden-Vlaanderen”, opent voorzitter Yves Olivier. “Dit jaar hebben we vooral geprobeerd om de rally opnieuw aantrekkelijker te maken voor zowel de deelnemers als het publiek want de rally was technisch altijd een van de betere wedstrijden in België, maar het ontbrak de laatste jaren aan beleving. Daarom hebben we dit jaar opnieuw geopteerd om de Zoningproef op de Pilders in ere te herstellen en bovendien is de ingang gratis voor het publiek. Op de proef van Beveren hebben we ook een spektakelpunt bijgevoegd, met name op de nieuwe site van Rijschool Lust. Verder hebben we dit jaar het servicepark gecentraliseerd in de Zwaaikomstraat zodat het daar zal gonzen van de bedrijvigheid en dit op wandelafstand voor de toeschouwers”, aldus Olivier.

“Het ontbrak de laatste jaren aan beleving”

Maar dat is niet alles. “Het is ook onze bedoeling om Roeselare meer in het verhaal van de rally te betrekken en daarom komen de wagens op zaterdagnamiddag naar het Polenplein voor een bandenwissel terwijl de deelnemers van de E-rally hun wagen komen opladen op het Polenplein. Op vraag van de deelnemers hebben we ook aan het parcours enkele wijzigingen aangebracht. Zo krijgen de piloten dit jaar een klassementsproef van 26 kilometer voorgeschoteld op het verraderlijke asfalt te Passendale. Op deze snelheidsrit kunnen de piloten het verschil maken en Passendale zou wel eens de scherprechter van de rally kunnen worden”, aldus de organisator.

De rally start vrijdag 31 augustus om 18 uur voor vijf klassementsproeven gevolgd door een servicebeurt van 45 minuten. Zaterdagmorgen wordt er herstart om 9 uur voor dertien klassementsproeven. De uiteindelijke winnaar wordt omstreeks 20.45 uur op het podium verwacht.

Valt de beslissing in de titelstrijd?

Zowel bij de moderne, de historics als het Criterium kan de Conxion Omloop van Vlaanderen beslissend zijn in de titelstrijd.

Bij de Historics leidt Paul Lietaer momenteel met het maximum van de punten, 80, en mits een zege in Roeselare kan de piloot uit Heestert al zekerheid hebben omtrent de titel. Lietaer zal in eigen streek moeilijk te kloppen zijn temeer omdat zijn voornaamste belager, Stefaan Stouf, forfait moet geven.

In het Criterium is de suprematie van de Limburger Philip Lommers even groot. Lommers kent de West-Vlaamse wegen goed en zijn BMW M3 is wellicht de snelste wagen van het pak. Onze West-Vlaamse hardrijders Wouter Lievens, Chris Dobbelaere en Jelle Segers moeten al rekenen op pech van Lommers om te kunnen winnen.

Beperkt budget

In de moderne rally gaat de titelstrijd dit jaar opnieuw tussen Vincent Verschueren en Kris Princen. Oost-Vlaming Vincent Verschueren beschikt over de beste papieren omdat Kris Princen beperkt is in budget. Indien Kris Princen in de Conxion Omloop van Vlaanderen niet goed scoort, zou hij het kampioenschap wellicht voor bekeken houden en kan Vincent Verschueren de rest van het seizoen rustig afwerken.

Voor de ereplaatsen kijken we vooral naar Melissa Debackere, Sébastien Bedoret, Kevin Demaerschalk, Robin Maes en Andy Lefevere terwijl de Porsches van Patrick Snijers, Frederic Delpace, Tim Van Parijs en Gunther Monnens hopen op een plaats in de top tien.

(FM – foto JOS)