Nikita & Steven: “In de rally van Ieper wordt ieder foutje cash betaald”

Rally Ieper Steven Dolfen Nikita Wyllemet. (Foto WP)
Redactie KW

Nikita Wyllemet en Steven Dolfen wonen allebei in Geluveld en zijn twee goede vrienden die dezelfde passie delen: de rallysport. Nikita kwam zelfs onvrijwillig door Steven terecht in het copilotenzitje.

Beiden starten eind juni in de Kenotek Ypres Rally, weliswaar in verschillende auto’s. Ze hebben dan ook niet hetzelfde doel voor ogen.

Nikita, een 27-jarige verkoopster, beleefde haar vuurdoop op de Monteberg in 2012. “Ik trok met een groep vrienden naar de jaarlijkse rallymaaltijd van Steven, waar ik een copilotenzitje won in de tombola. Mijn eerste rally op de Monteberg zal me dan ook altijd bijblijven, al belandden we wel in het decor. Tot dan beperkte mijn rallyervaring zich in het helpen met mijn ouders aan ons huis, waar jaarlijks de kp Hollebeke passeert. We stonden daar altijd met een kraampje waarbij we drank en braadworsten verkochten. Soms trok ik ook met een vriendin eens naar de rally van Wervik.”

“Superleuke sfeer”

“Tot nu toe is mijn Ieper-ervaring beperkt tot een drietal deelnames bij de Historics. Aan de zijde van Koen Verhaeghe in een Ford Escort MKI was de grootste betrachting wel de meet bereiken, zonder enig resultaat voorop te stellen”, gaat Nikita verder. “Plezier beleven, dat stond centraal. Wat ik vooral onthoud, is de superleuke sfeer die er heerst in het rallycentrum van Boezinge. Voor mij wordt het dus eind juni de eerste deelname aan het moderne gebeuren.”

Steven debuteerde al in 2007 in de rally van Komen. “Voor mij zal het de tweede keer zijn dat ik in Ieper over het startpodium rijd”, pikt de 33-jarige beenhouwer-traiteur in een Brusselse zaak in. “In 2014 verliep alle supergoed toen we met de Peugeot 206 in de top 20 finishten en we zelfs eerste waren in onze klasse. Vorig jaar wilden we daar een verlengstuk aan breien, ook met het oog op onze deelname in de Peugeot 208 Cup. We namen dan ook twee weken voor de wedstrijd in Ieper aan de rally in Wervik deel. Enerzijds om de vele plaatselijke supporters te plezieren, maar anderzijds ook als ultieme test voor Ieper. Enkele ERC-vedetten als Marjan Griebel en Chris Ingram namen ook de gelegenheid te baat om hun officiële bolide aan een laatste test onderwerpen. Op de eerste klassementsproef kreeg ik meteen een tik om de oren van een seconde per kilometer.”

“Voor mij was dat het sein om het mes nog meer tussen de tanden te nemen, met alle gevolgen vandien. We trapten het gaspedaal dieper in, maar door wat we een beginnersfout kunnen noemen, raakten we van de weg af. Daarbij werd onze wagen dermate zwaar beschadigd dat we noodgedwongen ook voor de Kenotek Ypres Rally de handdoek moesten gooien.”

Uitrijden als doel

Dit jaar komen Steven en Nikita met verschillende ambities aan de start. “Sowieso zal uitrijden voor mij, als copilote van Stefaan Tjoens (Avelgem, red.) in een Renault Mégane, al een heel bevredigend resultaat zijn”, weet Nikita.

“In onze klasse zijn we ingedeeld bij de zwaarste kleppers, dus moeten we ons geen begoochelingen maken. Stefaan heeft wel al meer dan 200 rally’s op zijn palmares staan, zodat ik zeker ook wat op zijn ervaring kan teren. Ik ben wel blij dat ik eens kan proeven van het moderne gebeuren en vooral de bolides spreken me veel meer aan. Tijdens de wedstrijd zal ik zeker oog hebben voor de prestaties van Steven. Wanneer we een klassement in handen krijgen, ga ik naast de eigen resultaten meteen ook die van Steven bekijken.”

“Punten pakken”

“Dit seizoen rij ik het volledig Belgisch kampioenschap, in de hoop zo goed mogelijk te scoren in R2”, zegt Steven op zijn beurt. “Maar de tegenstand is niet min en gezien slechts de eerste tien in het klassement punten scoren, zal het er op aankomen om wel hard te gaan, maar toch proberen om voortdurend een lichte marge te behouden. Laat die Europese vedetten maar onder elkaar bakkeleien. Enkelen onder hen zullen waarschijnlijk wel ervaren dat ieder foutje in Ieper cash wordt betaald. Zelfs een lekke band kan je al enkele minuten tijdverlies opleveren. Finishen, punten pakken en dan zorgen dat de rechtstreekse concurrenten als Romain Delhez achter ons blijven.”

Dolfen. (Foto DM)
Dolfen. (Foto DM)

“Streekkennis is zeker ook een relatief begrip. Ik woon wel in de regio, maar hoeveel keren per jaar zou ik passeren in bijvoorbeeld Watou of Reningelst? Mijn lievelingsproeven zijn nog altijd Hollebeke, waar veel lokale supporters present tekenen en toen we nog jong waren met een groepje vrienden met de fiets naar toe reden. En ook Reninge heeft een uitdagend parcours, waarbij de grootste lefgozers echt wel durven couperen in de vele waaiers om zo een verschil te maken.”

Beste herinnering

Gevraagd naar zijn beste rallyherinnering moet Dolfen niet lang nadenken. “De rally van Bocholt in 2008. Met onze Peugeot 106 reden we een goed tempo, tot halverwege de rally de bediening van de versnellingsbak brak en we in derde versnelling geblokkeerd zaten. Dankzij een list van copiloot Tom Debergh konden we toch nog op tijd afklokken.”

“Ik dacht eraan om te stoppen, maar in het assistentiepark toverden ze iets uit de hoed en wisten ze me te overtuigen toch nog eens te proberen. Uiteindelijk werden we nog als vierde algemeen afgevlagd en wonnen we onze klasse, wat meteen garant stond voor aan aardig feestje achteraf.”

(DT)