Melissa Debackere op zoek naar vijfde zege in ORC Canal Rally
Zondag 2 juni wordt in Oostrozebeke de 13e editie van de ORC CANAL Rally verreden. Op een fel gewijzigd parkoers mogen we opnieuw een vol huis verwachten. De zon zal van de partij zijn en met 150 ingeschreven wagens zal het centrum van Oostrozebeke gonzen van de rally activiteit.
Dit jaar hebben Dirk Vermeirsch en zijn medewerkers niet op een inspanning gekeken want zowel de datum als het parkoers werden gewijzigd. “Door de verkiezingen van vorige week, zagen we ons verplicht onze rally dit jaar een week later te organiseren,” opent Dirk Vermeirsch. “Dit bracht ons een hoop extra administratief werk maar we namen dat er graag bij. Verder hebben we dit jaar ons parkoers op verschillende plaatsen gewijzigd en dit zowel op vraag van de piloten als uit pure noodzaak. De proef te Wielsbeke is voor iedereen nieuw. Het is de versie van 2017 die we nu in omgekeerde richting rijden. In Hulste is het laatste deel van de klassementsproef nieuw. Er was de vorige jaren nogal veel schade aan de gewassen in de velden in de omgeving van de flying finish en daarom hebben we dat stuk snelheidsrit eruit gelaten en een nieuw stuk ingepast. Tenslotte hebben we nog de proef De Ginste waar we graag een volledig nieuw parkoers hadden uitgetekend maar door wegeniswerken en de organisatie van een wielerwedstrijd in de omgeving hebben we ons moeten beperken tot een nieuw begin en een nieuw einde van de klassementsproef. Al die wijzigingen zorgen er voor dat de deelnemers dit jaar zo’n acht kilometer meer tegen de klok rijden. We starten zondagmorgen om acht uur voor vier identieke omlopen van drie klassementsproeven elk en we verwachten de uiteindelijke winnaar omstreeks 18 uur op het podium in het centrum van Oostrozebeke.”
Ondanks het feit dat Melissa Debackere zich dit jaar opnieuw toelegt op de R5 Challenge in Nederland waar ze het uitstekend doet is ze zondag toch van de partij in Oostrozebeke. De Wervikse won al vier maal de ORC CANAL Rally en aast zondag op een vijfde zege. “We vertrekken inderdaad als favoriet met onze Skoda Fabia R5 maar alle factoren moeten mee zitten om een rally te winnen. In 2017 wonnen we hier reeds met de Skoda maar vorig jaar moesten we vroegtijdig aan de kant met problemen met de oliedruk.”
De voornaamste concurrent voor de zege wordt ongetwijfeld Paul Lietaer. Hij brengt de Ford Escort Cosworth aan de start en ondanks het feit dat de wagen nog niet zo succesvol was, is Lietaer toch strijdvaardig: “We hebben twee nieuwe wielnaven gemonteerd en hopen nu ten volle het potentieel van de Escort te kunnen gebruiken. Ik denk dat we ook Stefaan Stouf in het oog moeten houden want zijn Ford Sierra Cosworth is een zeer snelle wagen.”
Voor de dichte ereplaatsen kijken we richting de 4×4 aangedreven wagens. Philip Barbier, Steve Bécaert en Bert Coene brengen een Mitsubishi Lancer Evo X aan de start terwijl Xavier Beel voor de Subaru Impreza kiest en Kurt Boone voor de Mitsubishi Lancer Evo VI.
De snelle BMW’s van de lokale piloten Cris Algoedt, Kurt Braeckevelt en Thierry Cokelaere rekenen bij droog weer zeker op een top-tien plaats en kunnen zich verheugen op een spannende onderlinge strijd.
Bij de historics is er eveneens één uitgesproken favoriet en dat is Stefaan Stouf. De vishandelaar is nog volop bezig om de wagen betrouwbaar te krijgen en kan in de algemene rangschikking zeer hoog eindigen. Stefaan Prinzie, Bert Cornelis en Bjorn Syx worden zijn naaste belagers.
(FM – Foto KDS)
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier