Elfde editie ORC Canal Rally dit weekend in Oostrozebeke
Op zaterdag 27 mei en zondag 28 mei wordt te Oostrozebeke de elfde editie van de ORC Canal Rally verreden. Bij afwezigheid van veelvoudig winnaar Andy Lefevere is het uitkijken of Didier Duquesne er in zal slagen deze editie op zijn naam te schrijven en vol vertrouwen naar de Ypres Rally toe kan leven.
“Op zaterdag hebben we de voorbereidingen voor de rally“, opent Nic Maes. De documentencontrole, het afhalen van het roadbook, het verkennen van het parkoers en de technische controle hebben dan plaats. De zaterdagavond wordt afgesloten met talrijke optredens in de centrale tent op het servicepark.
Zondag 28 mei wordt de rally om 8 uur op gang geschoten. De deelnemers krijgen vier identieke omlopen met telkens drie klassementsproeven voorgeschoteld. De snelheidsritten zijn identiek aan vorig jaar en bevinden zich te Hulste, De Ginste en Wielsbeke. Na iedere omloop komen de deelnemers terug naar Oostrozebeke voor een servicebeurt en een hergroepering.
Net zoals tijdens de vorige edities is de toegang tot de klassementsproeven gratis terwijl een programmaboekje met timing en deelnemerslijst te verkrijgen is in de centrale tent op het servicepark en dit voor de democratische prijs van 6 euro.
Momenteel hebben we zo’n 148 inschrijvingen binnen gekregen zodat we meer dan tevreden zijn. We hebben zowat in iedere klasse een goede bezetting zodat we een leuke rally verwachten. De startvolgorde is dit jaar opnieuw : eerst de Historic wagens van traag naar snel gevolgd door de moderne wagens die van snel naar traag starten, ” aldus een tevreden Nic Maes.
Didier Duquesne topfavoriet
De strijd voor de zege wordt normaal een duel tussen Didier Duquesne en Steve Bécaert. Didier Duquesne start te Oostrozebeke zijn rallyseizoen ( zie verder op onze site) en wil hier vooral zijn Ford Fiesta WRC verder afstellen met het oog op de Ypres Rally. Steve Bécart van zijn kant aast op een eerste algemene zege. De Poperingse transporteur werd hier vorig jaar al derde algemeen: “Voor ons is dit geen voorbereiding naar Ieper toe maar een aparte rally. Tijdens de recente Monteberg rallysprint hadden we een goede afstelling van de wagen en voelde ik veel vertrouwen in onze Citroën DS3 R5. Ik hoop het tempo van de Monteberg te kunnen doortrekken in deze rally en dan zullen we niet ver van de overwinning zitten. In normale omstandigheden is de Ford Fiesta WRC van Didier Duquesne niet bij te houden en rijden we dit weekend voor de tweede plaats maar in rally is alles mogelijk en wie weet?”
Moorsledenaar Bert Coene is één van de serieuze outsiders :” Ik heb hier nog iets goed te maken. Vorig jaar werden we pas 16e algemeen toen we door een lekke band heel veel tijd verloren. We werden niet op onze waarde geklopt en dat willen we dit jaar recht zetten. Ik zou graag op het podium staan maar met twee R5’s en een WRC aan de start wordt dat moeilijk.”
Lokale BMW-piloot Kurt Braeckevelt hoopt eveneens op een knalprestatie. “De ambitie is toch de top-5 halen. Het wordt moeilijk maar dat is de doelstelling. Onze BMW heeft nog maar enkele rally’s gereden en we zijn benieuwd hoe hij zich gedraagt in dergelijk warm zomerweer.”
De Roeselaarse garagehouder Hans Depla heeft in de ORC Canal Rally ook iets recht te zetten. “We zijn het seizoen gestart met een valse noot. Tijdens de TAC Rally moesten we al na twee proeven aan de kant met een defecte benzinepomp. We gaan ons proberen goed te amuseren op dit snelle parkoers met de indrukwekkende remzones en een top-10 plaats zou leuk meegenomen zijn.”
Bij de Historics krijgt favoriet Paul Lietaer dit keer meer weerwerk dan verwacht. Robin Maes, die momenteel furore maakt in het Belgisch kampioenschap, brengt zijn BMW M3 aan de start. De Kortrijkzaan zal team vormen met Vincent Verschueren. “Het is de bedoeling dat we elk om beurt een omloop rijden en zo leren van elkaar en elkaar tips geven.”
Maar ook Chris Debyser doet een extra inspanning om Paul Lietaer van de zege te houden. “Conxion brengt Gunther Monnens aan de start in de Opel Transeurope. Ikzelf zal nota’s lezen terwijl ik dan voor de 12 Uren van Wervik zelf achter het stuur kruip om ritme op te doen in aanloop naar de Ypres Rally”, aldus de snelle piloot/copiloot uit Kachtem.
(FMA – Foto LLV)
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier