Egemse kleigroeve opnieuw het Mekka van trialsport
Kamce Torhout organiseert op zaterdag 19 en zondag 20 augustus voor de 31ste maal de Trial van de Kleigroeve. Deze wedstrijd op een toch wel unieke locatie is inmiddels een klassieker geworden en mag dus ook dit jaar weer hopen op heel wat toppiloten en veel publieke belangstelling.
Iedereen die interesse heeft in de trialsport duidt ieder jaar weer de Trial van de Kleigroeve, georganiseerd door KAMCE Torhout, met stip aan in zijn agenda. Niet alleen gaan de wedstrijden door op de toch wel unieke locatie van de kleigroeve van de vroegere steenbakkerij Ampe langs de Brugsesteenweg in Egem, de club tekent tevens elk jaar weer present voor een perfecte organisatie. Het belooft dit jaar dan ook weer een topevenement te worden waar, wanneer de weergoden mee willen, opnieuw veel toeschouwers op af zullen komen.
Vertrouwde stramien
“We zijn uiteraard blij dat onze wedstrijd nog steeds op deze unieke locatie kan doorgaan”, vertelt voorzitter Philippe Damiens ons. “Naar aanleiding van ons 75-jarig bestaan en het feit dat het de 30ste editie was, zijn we er vorig jaar in geslaagd om een manche van het Belgisch kampioenschap naar Egem te halen, een feit waar we met veel genoegen op terugkijken. Dit kan uiteraard niet elk jaar en daarom keren we dit jaar terug naar ons vertrouwde stramien, dat overigens al vele jaren een garantie op succes is. Ook dit maal zullen zaterdag en zondag twee aparte wedstrijddagen zijn, die beide meetellen voor het Open Kampioenschap van Vlaanderen voor zowel moderne als oldtimer trialmotoren.”
“De manches worden verreden onder het reglement van de PA West-Vlaanderen. Ook nu mogen we alvast rekenen op de deelname van diverse rijders uit Nederland en Frankrijk en uiteraard de volledige Belgische top. Blikvanger dit jaar is ongetwijfeld weer onze eigen clubpiloot en tweevoudig Belgisch kampioen Emile Mattheeuws. Hij komt voor het Spaanse trial-motormerk Vertigo uit in het wereldkampioenschap. Daarnaast komen ook tal van streekpiloten aan de start, zoals thuisrijder Jitse Den Baes uit Zwevezele, Johan Loeys en zijn zoon Seppe bij de nationalen en Tieltenaar Stijn Meirhaeghe bij de junioren.”
“Voor een succes zijn de piloten één ding, maar het zijn uiteraard ook de parcours (in de trial zones of non-stops genoemd) waarop ze moeten rijden die voor het spektakel zorgen. We mogen ons gelukkig prijzen met de kleiputten en hun vele hoogteverschillen. Ze vormen de ideale omgeving om voldoende afwisseling te kunnen voorzien. Parcoursbouwer Gery Vande Vijvere en zijn assistenten Bob Ryckaert en Stijn en Geert Meirhaeghe zijn, samen met hun team, al ruim twee maanden bezig om de zones uit te zetten. Enerzijds gaat het om bestaande zones die aangepast of opgefrist worden; anderzijds worden ook nieuwe zones aangelegd. Ook dit jaar kreeg Gery de beschikking over een graafmachine, zodat grote steenblokken konden worden verplaatst. Hierdoor konden superspectaculaire non-stops worden aangelegd, waarop de inters plus (de hoogste klasse) weer het beste van zichzelf zullen kunnen geven.”
Planning
“Wat de planning betreft, wordt het weekend op vrijdagavond ingezet met een foodtruckfestijn in de tenten op het terrein. Zowel op zaterdag als zondag starten de wedstrijden om 11 uur en moeten vier ronden van telkens 8 non-stops afgewerkt worden. Er zijn wedstrijden voor nieuwkomers, recreanten, nieuwelingen, gentlemen, junioren, nationalen, inters en inters plus. Na de wedstrijd op zaterdag worden de zones aangepast of vervangen door andere voor de wedstrijd op zondag. Op diverse locaties op het terrein zijn drank en snacks te verkrijgen en de toegang is gratis.” (JG)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier