Een rallywagen huren: wat moet dat kosten?
Het is voor velen een kinderdroom om ooit eens de Renties Ypres Rally te betwisten, maar daar hebben we natuurlijk een rallywagen voor nodig. Nadat we onze spaarcenten geteld hebben, gaan we op bezoek bij Team Floral Racing aan de Zwaaikomstraat 1 in Roeselare, waar ze Ford rallywagens voor elk budget te huur hebben.
Jean-Marc Valckenaere, sinds 1991 het gezicht van Team Floral Racing, bespreekt wat er beschikbaar is en voor welk budget.
Ford Fiesta R1
“Dit is de goedkoopste versie van de Ford Fiesta. Het gaat hier om een standaardwagen die enkel voorzien wordt van de veiligheidsuitrusting. Dit is de ideale wagen voor beginners, maar toch slaat de wagen niet echt aan omdat de auto te standaard is. Je hebt niet onmiddellijk het gevoel met een rallywagen op pad te zijn en de running kost van dit type is te hoog. De reden hiervoor is logisch: de standaardonderdelen zijn niet echt bestand tegen de extreme omstandigheden van de rallysport en dienen dus veelvuldig preventief vervangen te worden. Voor de R1-wagens wordt er een kost van 6 euro per kilometer voor de onderdelen en 15 euro per kilometer voor huur en revisie gerekend.”
Daarnaast moet er nog betaald worden voor de benzine, banden en de logistiek. “De R1-wagens rijden op benzine die men gewoon in een benzinestation koopt aan zo’n anderhalve euro per liter. De banden zijn een verhaal apart. Een doorsnee piloot kan Ieper afwerken met acht banden terwijl een snelle piloot toch op twaalf banden moet rekenen. De kostprijs voor een band bedraagt 220 euro en dat voor om het even welk type, droog of nat. De logistiek bestaat uit twee mechaniekers die tijdens de wedstrijd instaan voor het onderhoud van de wagen.”
“Tenslotte hebben we nog de verzekering die voor een R1-wagen ongeveer 2.000 euro bedraagt. Het bedrag voor de verzekering wordt echter niet alleen bepaald door het type wagen, maar ook door de status van de piloot en het aantal ongevallen in het verleden.”
Ford Fiesta R2
“De Ford Fiesta R2 is een echte competitiewagen. De motor, versnellingsbak, ophanging, remmen… Alle onderdelen zijn gemaakt om de prestaties gevoelig te verbeteren en beter te weerstaan aan de extreme omstandigheden van de rallysport. De running kost is eigenlijk dezelfde als die van een R1-wagen, maar daarna komt men met een totaal ander verhaal. Hier wordt de huurprijs vooral bepaald door de piloot. Het niveau en de ambitie van de piloot bepalen de prijs en het is aan ons om ons heel flexibel op te stellen en de behoeften van de piloot zo goed mogelijk in te vullen.”
“De standaardbenzine kan bijvoorbeeld vervangen worden door competitiebrandstof en die kost 5,8 euro per liter. Een snelle piloot zal voor deze rally het maximum toegelaten aantal banden (twaalf stuks) gemakkelijk gebruiken, terwijl de logistiek kan uitgebreid worden met het inhuren van een ingenieur van bij M-Sport. De gespecialiseerde ingenieur leest de data van de wagen uit en bespreekt dan het rijgedrag met de piloot. Door zijn raad en tips kan de piloot tijdens de volgende omloop heel wat snellere chrono’s realiseren. Maar een ingenieur van M-Sport is natuurlijk een dure vogel. Zijn bijdrage kost ongeveer 550 pond (ruim 620 euro, red.).”
“De verzekering is op hetzelfde principe van de R1-wagens gebaseerd. De status van de piloot speelt hier opnieuw een grote rol. Je voelt al dat wij uitgaan van een basisprijs en dan verder werken naar de wensen van de klant. Maar dat het verschil in huurprijs voor een R2-wagen gemakkelijk 4.000 euro kan bedragen, is dan ook meer dan logisch.”
Ford Fiesta R5
“De Ford Fiesta R5 is de wagen in ons gamma waarmee je overal meedoet voor de overwinning. De wagen is ontwikkeld en gebouwd om te racen en zowat alle onderdelen zijn dan ook heel specifiek. Hier kijken we nog meer naar de ambitie van de piloot.”
“De running kost bedraagt tussen de 30 en 35 euro per kilometer voor de onderdelen en 100 euro per kilometer voor huur en revisie. De benzine is hier uiteraard de competitiebrandstof, die 5,8 euro per liter kost. Het aantal banden kan oplopen tot een maximum van 16 stuks, maar er zijn ook piloten die de Ieperse Rally met slechts acht banden afwerken. De prijs voor een competitieband bedraagt 350 euro per stuk.”
“Voor de logistiek is het ideaal om vijf mechaniekers ter beschikking te hebben: één per wiel en één die onder de motorkap de nodige controles doet. Daar kan je verder nog een ingenieur van M-Sport aan toevoegen, maar dat doen we de laatste jaren niet meer. De Ford Fiesta R5 hebben we nu al vijf jaar onder onze hoede en we kennen de wagen bijzonder goed. We kunnen zelf de data uitlezen en bespreken met de piloot.”
“Wat we wel aanraden, is de bijstand van een osteopaat. We stellen vast dat de meeste ongevallen gebeuren op zaterdag in de latere namiddag omdat heel wat piloten dan een dip krijgen. Dat willen we vermijden. De osteopaat start zijn begeleiding al vanaf de Rally van Wervik en stelt een voedingsschema op terwijl hij er tijdens de rally voor zorgt dat de bewegingsstoornissen tot een minimum herleid worden.”
Rally
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier