Zwaar vervoer ergert de bewoners van Lissewege
De blijvende problemen met zwaar vervoer in Lissewege en Zwankendamme zit de plaatselijke bewoners erg hoog. Diverse raadsleden verwoordden maandagavond hun bekommernissen tijdens de Brugse gemeenteraad.
Al zes jaar vraagt Geert Van Tieghem (N-VA) het stadsbestuur om actie te ondernemen: “Toen was het al vijf voor twaalf. Er werd een tonnageverbod ingevoerd en er wordt enkel plaatselijk verkeer toegelaten. Dat helpt niet om zwaar verkeer te bannen. Hoeveel overtredingen zijn al vastgesteld en boetes uitgedeeld?”
Ook Jean-Marie De Plancke (Open VLD), Dolores David (Vooruit), Janos Braem (Groen), Stefaan Sintobin (VB) en Joannes Logghe (CD&V) namen het op voor de Lissewegenaars.
Twee voorstellen
Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) was misnoegd: “Vlak voor de verkiezingen geeft men hier de indruk dat het stadsbestuur en de politie niks doen. We hebben de bewoners twee voorstellen gedaan: een verandering van rijrichting in de dorpskom en een knip in de Ter Doeststraat. Die radicale ingrepen wensen de Lissewegenaars niet.”
“Bijgevolg hebben we ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ ingevoerd in Lissewege en Zwankendamme. Dit vergt heel wat inspanningen van de politie, omdat een anonieme motor wagens moet volgen. Dit jaar heeft onze politie 199 uren gecontroleerd, ze moest hiervoor 81 personeelsleden inzetten. Er zijn 1514 wagens gevolgd, 37 automobilisten hebben het plaatselijk verkeer genegeerd.”
“Er waren daar elf vrachtwagens bij, die hadden allemaal een plaatselijke bestemming. Daarnaast kregen we vijf meldingen van buitenlandse truckers die zich vastgereden hadden en begeleid door de politie achteruit Lissewege moesten buiten rijden. zij hadden allemaal waze gevolgd.”
Tunnel
“Hoogtebegrenzers zijn geen optie, want dan kunnen de brandweerwagens, de verhuisauto’s en de wagens van IVBO Lissewege niet meer binnen. Een snelheidsremmer in een geklasseerde dorpskern plaatsen is geen evidentie, het brugje aan het Lisseweegs vaartje kan dit niet eens dragen. De enige oplossing op lange termijn is een nieuwe weg met tunnel ter hoogte van de Canadezenstraat. Zo ontlast je de dorpskom, maar is geen prioriteit voor Infrabel”, aldus Dirk De fauw.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier