Voor het eerst in haar geschiedenis pakt stad Roeselare uit met een burgerraad via loting, een nieuwe manier van inspraak die verder gaat dan klassieke werk- of praatgroepen. Zo wil het stadsbestuur maximaal samenwerken met de inwoners.
Roeselare is begonnen met de opmaak van een mobiliteitsplan en toekomstvisie voor het centrum van de stad. In dit proces wil het stadsbestuur maximaal samenwerken met inwoners, hun input verzamelen en ideeën beluisteren. Er loopt hiervoor sinds vorig najaar een uitgebreid participatietraject waarin Roeselarenaars in verschillende stappen hun stem kunnen laten horen.
Een eerste stap is al achter de rug. In het najaar van 2024 is een online bevraging gebeurd waarin de inwoners van Roeselare hun mening konden geven. “De bevraging was een succes”, vertelt schepen van mobiliteit en participatie Piet Delrue. “Maar liefst 4.148 mensen vulden ze in, waaronder ook 559 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar. Zij dachten mee via een bevraging op kindermaat. Hun ideeën en gevoelens bij het verkeer zijn extra waardevol voor de toekomstvisie. Er vonden ook interviews plaats met vertegenwoordigers van verschillende doelgroepen zoals de jeugdraad, de seniorenadviesraad, de Kwaliteitskamer en de Roeselaarse handelaars.”
Specifieke doelgroepen
“Nu gaan we een stapje verder en van april tot mei gaan we in gesprek met 15 personen uit zes specifieke doelgroepen. Met die mensen gaan we dieper in op het mobiliteitsvraagstuk met focus op knelpunten en verwachtingen van die doelgroep.”
“Uiteindelijk komen we aan de derde stap en die is werkelijk uniek voor Roeselare en West-Vlaanderen. In het voorjaar van 2025 worden 5.000 Roeselarenaars geloot via het rijksregister. Daarbij wordt al rekening gehouden met leeftijd, geslacht, deelgemeente en nationaliteit. Deze mensen krijgen een uitnodiging in de brievenbus met uitleg over de burgerraad. Uit de positieve reacties wordt in juni een tweede trekking gedaan, waarmee de 75 definitieve deelnemers gekozen worden. Ook hier zorgen we voor een goede mix, onder andere op vlak van gezinssituatie, beroep, vervoermiddelen, leeftijd en beperking. In september en oktober stappen de 75 in een intensief traject van zes sessies. Aan het einde van hun traject, overhandigen ze hun eindrapport aan het stadsbestuur. Op basis van alle beschikbare informatie zal het stadsbestuur de concrete keuzes verder uitwerken.” (Peter Soete)