Zandvoordenaars winnen hun slag tegen De Lijn, volgt nu ook Raversijde?

De inwoners van Zandvoorde reageren tevreden dat de bussen hun oude reisroute langs de Zwanenlaan al na elf dagen weer opnemen. © PETER MAENHOUDT
Redactie KW

Op 11 juli wonnen 1.544 moedige Zandvoordenaars hun Guldensporenslag tegen De Lijn. Sinds die dag rijden de bussen weer door de Zwanenlaan en niet meer door de Zandvoordedorpstraat. Dat was nog maar het geval sinds De Lijn op 1 juli een nieuw vervoersplan invoerde. De boze Zandvoordenaars ondertekenden massaal een petitie om de bus op zijn oude route te houden. En zie: de stad Oostende stelde vast dat er tegen de afspraak in bussen moesten kruisen op de Zandvoordedorpstraat en vroeg De Lijn om de vroegere reisweg weer op te nemen. Ook de inwoners van Raversijde hadden veel kritiek op het gewijzigde vervoersplan. Kan er ook voor hen nog iets veranderen?

De voorbije weken was in Zandvoorde heel wat protest gerezen tegen het verleggen van de busroute van de Zwanenlaan naar de smalle Zandvoordedorpstraat. Op initiatief van Roland Taillaert werd een petitie op gang getrokken, die uiteindelijk door ruim 1.500 inwoners werd getekend. Aanvankelijk luidde het dat een evaluatie nog niet voor meteen was, maar sneller dan verwacht trok het stadsbestuur de stekker uit de vernieuwde reisroute van De Lijn. Tien dagen reden de bussen door de Zandvoordedorpstraat, op 11 juli namen ze weer hun vroegere reisweg door de Zwanenlaan.

Voorwaarde niet vervuld

“Stad Oostende investeert in verkeersveiligheid, niet in het minst met de veilige schoolomgevingen. We zijn dan ook niet bereid om nu plots toegevingen te doen op vlak van verkeersveiligheid”, zegt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA). “De belangrijkste voorwaarde voor de nieuwe reisroute langs de Zandvoordedorpstraat was dat er in de smalle straat geen kruisende bewegingen van bussen zouden zijn. Daarover was er ook een akkoord met De Lijn. Toen we zelf ter plaatse gingen, stelden we vast dat die voorwaarde niet werd vervuld, met alle gevaren van dien, zoals bussen die om de haverklap op het voetpad rijden. In een spoedoverleg met De Lijn hebben we als stadsbestuur dan ook gevraagd om opnieuw de reisroute van vóór 1 juli te gebruiken”, aldus schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA).

Jean-Pierre Cocquyt verzamelde in zijn eentje ruim 600 van de 1.544 handtekeningen.
Jean-Pierre Cocquyt verzamelde in zijn eentje ruim 600 van de 1.544 handtekeningen. © PETER MAENHOUDT

“De wijziging in Zandvoorde is gebeurd vanuit veiligheidsoverwegingen en dus niét omdat de haltes een grotere wandelafstand zouden krijgen”, stelt woordvoerder Karen Van der Sype van De Lijn. “Door een combinatie van een aantal buslijnen waren er blijkbaar wel kruisende bussen en bovendien maakte de interactie met het autoverkeer het er niet makkelijker op.”

sinds dinsdag 11 juli

In de Routeplanner van De Lijn werd de route langs de Zwanenlaan vanaf dinsdag als omleiding opgenomen. De Lijn kan de Routeplanner pas na de zomer opnieuw aanpassen. Vanaf dan zal de route langs de Zwanenlaan opnieuw als vast traject in hun Routeplanner worden opgenomen. Maar sinds dinsdag 11 juli rijdt de bus in Zandvoorde weer zoals vanouds en bedient ze ook daar weer alle haltes zoals voorheen.

Eind goed, al goed

“Ik ben trots en opgelucht omdat oudere mensen de bus weer kunnen nemen en dat de schooljeugd zich niet bedreigd moet voelen door bussen in hun schoolstraat”, zegt Roland, die benadrukt dat een heel team er mee voor zorgde dat er opnieuw bussen rijden in de Zwanenlaan. “We zijn dankbaar dat het geregeld is en ik denk dat het definitief verworven is. We zullen het blijven opvolgen, maar rekenen daar toch wel op voldoende en vooral een betere communicatie van het stadsbestuur. Zodat we niet opnieuw twee maanden voordien voor voldongen feiten komen te staan.” Roland was van plan om vol te houden: “Vorige week hebben we dan onze joker van de veiligheid uitgespeeld en het heeft gewerkt. Ik heb het steeds de ‘bus-roman’ genoemd, maar die is nu helemaal geschreven. Eind goed al goed.”

(Edwin Fontaine en Hannes Hosten)

In Raversijde ijveren de inwoners voor de terugkeer van bus 6, die Raversijde met een hogere frequentie aandeed en door het hartje van de wijk reed.
In Raversijde ijveren de inwoners voor de terugkeer van bus 6, die Raversijde met een hogere frequentie aandeed en door het hartje van de wijk reed. © PETER MAENHOUDT

Wij, Raversijde: “Oneerlijk”

Het comité ‘Wij Raversijde’ dat ook opkomt tegen het nieuwe vervoersplan van De Lijn reageert Matthias Maelfeyt: “De terugkeer van de bus in de Zwanenlaan is positief. Ik heb meteen gereageerd op dit echt heuglijk nieuws voor hen. Maar ik plaats toch vraagtekens bij hoe het nu is gelopen en hoe snel het blijkbaar kon veranderd worden. In één handomdraai op één week tijd omwille van de veiligheid. De schepen van Mobiliteit heeft blijkbaar wél beslissingsrecht, terwijl hij eerder liet weten dat hij er zelf niets aan kon doen. Eigenlijk moet de stad luisteren naar de mensen. Hier zijn mensen ontsteld en kwaad. Er heerst een gevoel van oneerlijkheid.”

Kan er ook voor Raversijde nog iets veranderen? “De evaluatie zal gebeuren in de vervoerregioraad, waarin ook de lokale politiek vertegenwoordigd is”, zegt woordvoerster Karen Van der Sype van De Lijn. “Op basis van deze evaluatie zal bekeken en beslist worden of er eventueel aanpassingen nodig zijn. Wanneer die evaluatie zal plaatsvinden, staat nog niet vast.” (EFO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier