West-Vlaamse vervoerregio’s inspireren elkaar: “Lokale besturen aanmoedigen om in hun eigen stad of gemeente aan de slag te gaan”

Politici en mobiliteitsambtenaren van de vijftien Vlaamse vervoerregio’s trekken doorheen de stad Kortrijk om er kennis te maken met succesvolle mobiliteitsprojecten die in lijn liggen met de regionale mobiliteitsplannen. © Kurt De Schuytener
Carlo Herpoel
Carlo Herpoel Medewerker KW

Politici en mobiliteitsambtenaren van de vijftien Vlaamse vervoerregio’s fietsen doorheen de stad Kortrijk om er kennis te maken met succesvolle mobiliteitsprojecten die in lijn liggen met de regionale mobiliteitsplannen. “We bezoeken verschillende steden en gemeenten in en net buiten West-Vlaanderen. Het doel is de lokale besturen te inspireren om in hun eigen stad of gemeente aan de slag te gaan”, zegt Lieven Van Eenoo, ambtelijk voorzitter van vervoerregio’s Midwest, Oostende en Westhoek. Kortrijk is een van die inspirerende steden.

In de Kortrijkse binnenstad nemen geparkeerde wagens veel ruimte in. Die ruimte wil de stad op een betere manier gebruiken. De open ruimte moet leefbaarder worden en veiliger. Pleinen en straten om te wandelen, te fietsen en hier en daar zelfs te spelen. Klimaatrobuust, dat wil Kortrijk ook worden. Water en groen moeten meer ruimte krijgen. Daarvoor moet het aandeel verharde oppervlakte dalen, maar tegelijk moet het centrum bereikbaar blijven met de auto.

Ontharding en vergroening

Grote uitdagingen, maar Kortrijk deinst er niet voor terug. “We zetten algemeen in op ontharding en vergroening. 75 procent is nu al in uitvoering. We willen binnen vijf jaar een groene ring rond Kortrijk. Tijdens de volgende legislatuur worden de werken afgewerkt”, vertelt schepen Axel Weydts (Vooruit). “De parking van het conservatorium wordt een groene ruime waar we een parkgevoel creëren. Op het Casinoplein komt de casinotuin. Voor de Grote Markt is er het masterplan ‘De Ramblas van Kortrijk’ voorzien. Daarnaast wordt ook de stationsomgeving aangepakt met een nieuwe appeltuin, Kortrijk Weide en de Leieboorden.”

Op naar een veilige combinatie

Het combineren van fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer is vandaag niet overal even veilig. Daar wil de stad Kortrijk verandering in brengen, onder meer via wijkcirculatieplannen. Lieven Van Eenoo legt uit: “Zo’n wijkcirculatieplan bepaalt hoe het verkeer in een bepaalde wijk verloopt. De eerste wijk waarvoor zo’n plan werd gemaakt is de Doorniksewijk, ten zuiden van het centrum. De weginfrastructuur en de manier waarop het verkeer zich afwikkelt, werden grondig bestudeerd. Ook de buurtbewoners hadden een stem. De bestaande situatie werd op verschillende punten gewijzigd en na een testperiode werd het aangepaste circulatieplan definitief ingevoerd. Nu is het mengen van fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer veel veiliger.” Als fietsers zich veiliger kunnen verplaatsen, zullen ze dit ook vaker doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier