Werken aan de Rijksweg (N36) in Izegem tussen rotondes Leenstraat en Kortrijksestraat op 9 september van start en die gaan jaar duren

De Rijksweg in Izegem ligt er al bij als een lappendeken. Nu telt die nog drie rijstroken, straks worden dat twee enkele.
Wouter Vander Stricht

De Rijksweg (N36) wordt vanaf maandag 9 september aangepakt, net de dag waarop ook het tweede deel van de Izegemse Centrumbrug open gaat. Waar de werken aan de Centrumbrug in handen waren van de Vlaamse Waterweg, is dat bij de gewestweg N36 het Agenschap Wegen en Verkeer dat de initiaftiefnemer is. De werken zullen in vier fases verlopen, tegen de zomer van 2025 moet die afgerond zijn.

De Rijksweg is al langer een doorn in het oog van de (Izegemse) autobestuurders. Zeker tussen de Leenstraat en de Meensesteenweg ligt het wegdek erbij als een lappendeken. Echte herstellingswerken werden vooruitgeschoven door de totale vernieuwing en herinrichting van de baan en die komt er nu aan. Op maandag 9 september start men met de eerste fase. Wat staat er nu concreet gepland in de werken die volgens de planning een jaar zullen duren? Het gaat om het stuk N36 tussen de rotondes aan Leenstraat en Krekelmotestraat en die van de Kortrijksestraat (Delhaize).

“Er blijft een parkeerstrook ter hoogte van het sportstadion” (schepen Caroline Maertens)

In eerste instantie wordt de fietsveiligheid verhoogd. Nu is er nog een brede parkeerstrook aan beide zijden van het twee kilometer lange traject. Die maakt nu grotendeels plaats voor een fietspad van twee meter breed, afgescheiden van het gemotoriseerd verkeer met een groenstrook. “Maar we hebben er bij AWV ook voor geijverd dat er ter hoogte van het sportstadion parkeergelegenheid blijft. Zo kunnen supportersbussen plaatsnemen en kunnen de ouders daar hun kind veilig afzetten”, zegt schepen Caroline Maertens. Ook ter hoogte van de handelszaken als Izytec zal er een parkeerzone voorzien zijn.

De drie vakken op de Rijksweg maken straks plaats voor twee keer één rijstrook

De bushalte aan de Vlasbloemstraat wordt gemoderniseerd met een verhoogd perron om reizigers makkelijker toe te laten in en uit te stappen. Aan de rotondes, die nog in goede staat zijn, wordt niets veranderd. Tussen de twee bewuste rotondes waar de werken zich afspelen ligt ook nog een derde rotonde ter hoogte van de Meensesteenweg en Burgemeester Vandenbogaerdelaan.

Concreet komt het op neer dat na de werken het stuk N36 tussen Leenstraat en de Kortrijksestraat over de volledige richting op één vak komt, waar nu nog alternerend een tweede rijvak is. Het stuk N36 van Lendelede richting Harelbeke is al op die manier aangelegd. In Izegem verdwijnen dus ook voor een groot gedeelte de parkeerstroken langs de Rijksweg.

De werken die tegen de zomer van 2025 zouden beëindigd moeten zijn vinden plaats in vier fases. Aan de eerste fase wordt op maandag 9 september gestart, die duurt tot eind november. De aannemer gaat dan aan de slag aan de weghelft richting Harelbeke (zuidelijke kant) tussen de Leenstraat en de Meensesteenweg. Het doorgaand verkeerd (ook het (zwaar) vrachtverkeer) volgt tijdens die eerste fase een (officiële) omleiding via de R32 en de N50 tot aan de N36. De kant waar er niet gewerkt wordt blijft open voor het verkeer.

De latere fases in de werken zien er als volg uit

Fase 2 (eind november 2024 – voorjaar 2025): er wordt gewerkt op de Rijksweg richting Roeselare, tussen de Meensesteenweg en de Leenstraat.

Fase 3 (voorjaar 2025): er wordt gewerkt op de Rijksweg richting Roeselare, tussen de Kortrijksestraat en de Meensesteenweg.

Fase 4 (voorjaar – einde zomer 2025): er wordt gewerkt op de Rijksweg richting Harelbeke, tussen de Meensesteenweg en de Kortrijksestraat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier