Schepen Björn Anseeuw laat werken Vlaamse overheid stilleggen: “Wegversmalling? Over mijn lijk!”
Er komt geen wegversmalling op het einde van de Verenigde-Natieslaan en het Vuurkruisenplein in Oostende. Er waren al voorbereidende werken gebeurd maar dat is niet naar de zin van de stad. “De wegversmalling is nergens voor nodig en men creëert een nieuw probleem”, luidt het.
Wie de voorbije weken de stad binnen reed via de Verenigde-Natieslaan kon er niet naast kijken: er was een wegversmalling gepland die met belijning op het wegdek zou aangebracht worden. Op het stuk tussen de Ravelijnstraat (Blauwe Ruiten) en het Vuurkruisenplein (aan het stadhuis) zijn zelfs al twee pijlen op het wegdek aangebracht om de automobilisten naar rechts te doen opschuiven.
Onduidelijkheid
Dat zorgt voor gevaarlijke situaties waarbij er onduidelijkheid is bij de chauffeurs omdat ook de belijning niet ondersteund wordt door verkeersborden. Dichterbij en op het Vuurkruisenplein zelf maken stippellijnen duidelijk waar men straks de definitieve lijnen wil trekken.
Het geplande tracé voorziet in een rijstrook op het einde van de Verenigde-Natieslaan en één rijstrook op de rotonde aan het stadhuis, terwijl dat er nu twee zijn.
Pot verf
Op het stadhuis is schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA) niet te spreken over de werken. “De geplande versmalling betekent dat de capaciteit van het rondpunt sterk zou verminderen, terwijl daar vandaag geen enkel probleem is op het vlak van verkeersveiligheid. Concreet zou dat betekenen dat naar Oostende komen op drukke dagen nog moeilijker zou worden.”
“Ik heb me verzet en aan het Agentschap Wegen en Verkeer duidelijk gemaakt dat we de stad niet gaan afsluiten met belijning die geen enkele meerwaarde heeft. Op het Vuurkruisenplein wordt vaak aangeschoven. Dat gebeurt nu met twee wegen naast elkaar. Als mensen naar Oostende willen komen dan moet dat op een vlotte manier kunnen. Dan moet het agentschap daar met een pot verf geen stokken in de wielen komen steken.”
Al tweede keer
Het is niet de eerste keer dat het Agentschap Wegen en Verkeer met maatregelen komt waar niemand vanaf weet. Begin maart werd de snelheid op het einde van de A10-autosnelweg gevoelig verlaagd met nieuwe borden. Daardoor gold plots een snelheid van 50 km per uur op het laatste stuk snelweg, op het stuk voor de fietsersbrug.
“Zonder ons advies en met nul communicatie daarrond. Het resultaat van een overijverige ambtenaar bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Ik heb hen gevraagd om het in de toekomst anders aan te pakken”, zei Anseeuw begin maart. De week nadien werden de borden alweer verwijderd.
In overleg
Maar nauwelijks een maand later iss het dus opnieuw prijs met een furieuze reactie van de schepen tot gevolg. “Op veel andere vlakken, zoals bijvoorbeeld rond veilige schoolomgevingen, werken we wel erg goed samen”, zegt Björn Anseeuw.
“Het is de gewoonte dat als er iets gebeurt op het grondgebied van de stad dat de afspraken er komen in overleg. Dat is hier niet gebeurd. Ze proberen een probleem op te lossen dat er niet is en creëren een nieuw probleem. De belijning komt er niet, over mijn lijk.”
Reactie AWV
Bij het Agentschap Wegen en Verkeer reageert woordvoerder Eveline Vandecaetsbeek: “De week voor de paasvakantie was een aannemer in onze opdracht gestart met markeringswerken op de N340 Verenigde-Natieslaan en Vuurkruisenplein in Oostende. AWV voert die werken uit op aangeven van de politie. Door de twee naderende rijstroken aan de rotonde naar slechts één rijstrook terug te brengen, wordt het veiliger voor fietsers en voetgangers om daar de weg over te steken.”
“Bovendien kunnen hulpdiensten tijdens piekmomenten zo makkelijker de rotonde passeren. Nu wordt hun toegang gehinderd tijdens files omdat verkeer zich dan opstelt in twee rijstroken. Ter plaatse werd met de verschillende diensten besproken om de rijstroken terug te brengen tot één rijstrook met markeringen, maar we moeten vaststellen dat deze ingreep niet voldoende was doorgesproken met de stad Oostende. Wij zullen dit dus verder bespreken met de stad.”
“In afwachting van een beslissing zullen de werken dus niet voortgezet worden. Het verwijderen van de pijlen zal hoe dan ook nog niet voor meteen zijn. Rechts aanhouden door gemotoriseerd verkeer bij het naderen van de rotonde, komt in ieder geval de veiligheid van de actieve weggebruikers ten goede.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier