Ontdubbeling drukke expresweg N58 in Geluwe en aanleg twee extra fietstunnels gaat twee jaar duren

In het GC Gilwe in Geluwe organiseerde het Agentschap Wegen en Verkeer een infomarkt over de ingrijpende werken. © ED
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

De werken voor de ontdubbeling van een deel van de drukke expresweg N58 in Geluwe en de aanleg van twee extra fietstunnels zullen twee jaar duren. In het GC Gilwe in Geluwe organiseerde het Agentschap Wegen en Verkeer een infomarkt over de ingrijpende werken. Aannemer wordt de nv Stadsbader uit Harelbeke. De werken zouden volgend jaar starten.

Er komen twee nieuwe fietstunnels in het verlengde van de Koekuitstraat en langs de Reutelbeek. “Eerst wordt gestart met de aanleg van de twee fietstunnels want dat is het grootste werk”, zegt Dries Denoo van het studiebureau Sweco.

Kruispunt drie à vier maanden afgesloten

“Tijdens de werken aan de rotonde in de Menenstraat zal het kruispunt drie à vier maanden worden afgesloten. Deels in de richting Menen en dan aan de overkant in de richting Geluwe. De bestaande fietstunnels onder de expresweg blijven behouden en worden iets verlengd. De rotonde verdwijnt daar voor een kruispunt met verkeerslichten. Er zijn veel plaatsen waar men daarop terugkeert, van een rotonde naar een kruispunt met verkeerslichten. Wat beter is voor de doorstroming van het verkeer.”

Wat verderop richting Wervik wordt de huidige rotonde een turborotonde, aansluitend op de Ringlaan in Menen. “Waarmee ik zeer blij ben”, zegt schepen van Mobiliteit Patrick Roose (Vooruit) uit Menen. “Er komen voorsorteerstroken om de doorstroming van het verkeer beter te laten verlopen.” Dat laatste is trouwens de bedoeling van de werken op heel het traject.

“Ik ben zeer tevreden met de vooruitgang in dat aanslepend dossier”, zegt burgemeester Youro Casier (Vooruit). “Ik was schepen van Openbare Werken toen er ergens begin de jaren 2010 sprake was van de ontdubbeling. Dat was het initieel dossier maar samen met de buren van Menen hebben we geijverd voor twee bijkomende fietstunnels. We hopen dat alles klaar is tegen eind 2027.”

Omdat er meer wordt verhard zal er langs het traject ook extra waterbuffering worden voorzien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier