Na 2,5 jaar intensieve werken is het eindelijk zover: de vernieuwde Nieuwpoortsteenweg in Oostduinkerke is opnieuw volledig toegankelijk voor alle verkeer. Op zaterdag 21 juni werd dit belangrijke moment officieel gevierd. Het traject tussen de Hazebeekstraat en de Kinderlaan onderging een grondige metamorfose, inclusief de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en comfortabele vrijliggende fietspaden. De werken betekenen een belangrijke investering in leefbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid in de regio.
De werken startten in januari 2023 en waren opgedeeld in drie grote fasen. Dankzij deze doordachte fasering bleef de Nieuwpoortsteenweg telkens open voor alle verkeer tijdens de zomermaanden juli en augustus – een cruciale periode voor inwoners, handelaars en toeristen. Ondanks de uitzonderlijk natte winters in 2023 en 2024 – met hoge grondwaterstanden die de rioleringswerken bemoeilijkten – werd het project binnen de voorziene termijn afgerond in juni 2025.
Duurzame ingrepen
Over het volledige traject werd een gescheiden rioleringsstelsel voor vuil- en regenwater aangelegd. Ook de Karthuizerstraat (tot huisnr. 22), de Labeurhoek en het begin van het Zouavenpad kregen nieuwe rioleringsinfrastructuur, waaronder een persleiding.
Bovendien ging er bijzondere aandacht naar de natuur: er werden amfibietunnels geplaatst, zodat padden veilig kunnen oversteken tussen omliggende natuurgebieden. Deze ecologische ingreep was een expliciete voorwaarde van het Agentschap voor Natuur en Bos.
Investering in mobiliteit en leefmilieu
De heraanleg van de straat werd gegund voor 7.629.296,80 euro (incl. btw). Een aanzienlijk deel daarvan werd mogelijk gemaakt dankzij subsidies van hogere overheden. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) kende een subsidie toe van ongeveer 1.518.000 euro (excl. btw) voor de aanleg van de riolering. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ondersteunde de aanleg van de regenwaterriolering met 1.217.000 euro (excl. btw) en droeg ook 2.900.000 euro (incl. btw) bij voor de fietsinfrastructuur. In totaal werd zo voor meer dan 5,6 miljoen euro aan subsidies toegekend.
Samenwerking als sleutel tot succes
Het ontwerp en de coördinatie van de werken lagen in handen van Studiebureau Cnockaert uit Wervik, met Bruno Corluy als projectleider. De uitvoering werd gerealiseerd door TV Norré-Behaegel (Westende) en Vanlerberghe (Diksmuide) – onder leiding van Nico en Joeri Norré, en Hendrik Vanlerberghe.
De werken zijn hiermee afgerond. Enkel reguliere onderhoudswerken in de komende drie jaar maken nog deel uit van de waarborgperiode. Met deze heraanleg krijgt Oostduinkerke niet alleen een moderne verkeersas, maar ook een veilige en ecologische verbinding waar zowel inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers de komende jaren de vruchten van zullen plukken.
Burgemeester Sander Loones: “Zoek je een snelle fietsverbinding van De Panne, door Koksijde en Oostduinkerke naar Nieuwpoort? Die is er nu perfect! Investeren in goede fietspaden en uitstekende straten, dat is wat onze gemeente wil doen. Met dank ook aan de Vlaamse regering die voor dit project ongeveer 5 miljoen euro steun gaf”.