Het is nu eindelijk duidelijk: na maanden van twijfel blijkt de onderbouw van de Mandelbrug tussen Sint-Baafs-Vijve en Wakken sterk genoeg en moet er dus geen compleet nieuw exemplaar gebouwd worden. “Dit reduceert de werken van ruim een jaar tot enkele maanden”, aldus burgemeester Rik Buyse.
Het was maandenlang een welles-nietesspelletje, maar uiteindelijk is er goed nieuws. De brug over de Mandel tussen Sint-Baafs-Vijve en Wakken hoeft toch niet volledig vervangen te worden. “De onderbouw van de brug blijft wat die is. Enkel de bovenbouw moet volledig vernieuwd worden”, schept burgemeester Rik Buyse duidelijkheid. “De brug wordt ook breder gemaakt. Aan de rechterkant, als je richting Wakken kijkt, komt er een stuk bij. Op die manier zal de brug naast de rijbaan aan beide zijden ook over een strook voor fietsers en voetgangers beschikken.”
Heirweg
De werken voor de brug zijn gekoppeld aan de totale heraanleg van de Heirweg. Die wegwerkzaamheden zitten op schema. Het kruispunt Driekoningenstraat, Wakkensesteenweg, Heirweg en Vijvedreef zou in januari klaar moeten raken. “Daarna zouden twee maanden van windstilte liggen tussen de start van de werken aan de brug. We hopen eens de aannemer van de brug bekend is, die aan te kunnen moedigen om de werken te bespoedigen”, aldus de burgemeester, die nog meegeeft dat de twijfels over de brug er bleven doordat er lang onduidelijkheid was over de draagkracht van de onderbouw.
Het is nieuws dat de omwonenden en handelaars graag horen. “Doordat de verbinding tussen Sint-Baafs-Vijve en Wakken momenteel enkel te voet toegankelijk is, is het precies alsof een levensader is doorgeknipt”, vinden Tijs Van Canneyt en Jurgen Meheus. Ze zijn respectievelijk uitbater van ExtraBrood en Koffiebranderij Van Den Poel. “Mensen van Wakken of zelfs even verderop hier in Sint-Baafs-Vijve geraken moeilijk tot bij onze handelszaken. Bepaalde collega-handelaars treffen maatregelen door elders een (extra) verkooppunt te openen. Wij van ExtraBrood en de koffiebranderij proberen ons te behelpen.”
Ingrijpende werken
Volgens Jurgen Meheus is het de eerste keer in ruim vijftien jaar dat hij dergelijk ingrijpende werken meemaakt. Ook Tijs Van Canneyt raakte niet eerder zo geïsoleerd met zijn zaak als nu. “Maar we vinden altijd wel een oplossing”, verzekert hij.
“We vinden altijd wel een oplossing. Onlangs leverde ik mijn bestellingen met de bakfiets”
“Zo verzorgde ik recent nog een pizzacatering bij een bedrijf in de buurt. Doordat het niet te doen was met de wagen, bracht ik alles ter plaatse met een bakfiets. Ik moest wel enkele keren over en weer rijden met alle materiaal maar het lukte uiteindelijk wel. Met ExtraBrood werken we sowieso grotendeels op bestelling. Op zaterdagochtend is onze winkel open en dan wordt er door de aannemer niet gewerkt, en kunnen de mensen tot hier rijden.” Intussen is de Vijvedreef waarin ExtraBrood gelegen is heraangelegd en wel weer bereikbaar tot voor de deur.
Te voet
Bij Koffiebranderij Vandenpoel is dat nog niet het geval. “Ik kan zelfs niet voor onze zaak parkeren”, aldus Jurgen Meheus. “Gelukkig kan ik halt houden voor Tijs’ bakkerij”, kan hij er nog om lachen. “Maar het is sjouwen met producten.” De koffiebranderij telt zowel vaste klanten als passanten. Die laatste blijven nu uiteraard weg.
“De aannemers zijn vriendelijk én aanspreekbaar. Er is geen reden tot klagen”
“Ook wij passen ons aan. We bekijken of we bestellingen op afhaalpunten of aan huis kunnen leveren. Maar op die manier valt een deel van ons concept in het water. Gelukkig zet de aannemer er wel vaart achter en ligt intussen een deel van de klinkers al terug. Het zijn ook vriendelijke werkers en ze zijn best aanspreekbaar. Op dat vlak mogen we niet klagen. We beseffen dat de werkzaamheden nodig zijn en dat we vernieuwde en vooral veilige wegen krijgen, maar nu is het nog even doorbijten.”