2025 was het jaar waarin er in Dadizele grote werken werden uitgevoerd. Fase 2, met de vernieuwingen in de Azalealaan en de Ridder Janlaan, wordt in het voorjaar van 2026 afgerond. “Werken zijn nooit leuk, maar straks genieten we van veilige, groenere straten met een gescheiden rioleringsstelsel”, zegt schepen van Openbare Werken Nessim Ben Driss, die terug- en vooruitblikt op de werkzaamheden.
De gemeente Dadizele ondergaat dezer jaren grote veranderingen op vlak van wegen en riolering. De werken aan fase twee zijn volop bezig en naderen hun eindstadium. “In een eerste fase pakten we vorig jaar al de Mandellaan aan. Dit jaar kwam daar ook nog de Kleppestraat bij”, zegt schepen Nessim Ben Driss (Visie). Daarna kon er gestart worden met een tweede project, in de Azalealaan en de Ridder Janlaan. “Er komt een gescheiden rioleringsstelsel, we vernieuwen er de bovenbouw en voorzien er ook verkeersveilige maatregelen.”
Snelheidsduivels
De Azalealaan staat in Dadizele gekend als een straat waar er vaak te snel gereden wordt. “Sommigen noemen het zelf de autostrade van Daisel. Die snelheidsduivels willen we een halt toeroepen met enkele vertragingsmaatregelen. Daarnaast hebben we ook extra oog voor de fietsers. Langs de Azalealaan komt een, door groen afgescheiden, breed tweerichtingsfietspad.”
De rotonde aan de Azalealaan, Menenstraat en Remi Dewittestraat is verdwenen. “Verschillende inwoners zijn bezorgd om die ingreep. Ik begrijp dat, maar we zullen er alles aan doen om er een overzichtelijk kruispunt te creëren met voldoende signalisatie.” Ook het kruispunt van de Azalealaan met de Ridder Janlaan wordt heringericht met aandacht voor verkeersveiligheid.
“In de Azalealaan willen we de snelheidsduivels een halt toeroepen”
De Ridder Janlaan is een straat met heel wat beweging. “We hebben er de parkeervakken heringedeeld zonder dat er verloren zijn gegaan. Daarnaast voorzien we er laadmogelijkheden voor elektrische wagens en zijn er vijf parkeerplaatsen voor mensen met een beperking”, somt de schepen op. “Voor de jongeren en jeugdverenigingen op de site van Den Ommeganck investeerden we ook in een ruime fietsenstalling. Die staat er inmiddels al.”
Nu is het vooral uitkijken naar de opening van de Azalealaan en Ridder Janlaan. “De toplaag moet nog gegoten worden en ook de aanplanting van groen staat er nog op de agenda. We hopen dat deze tweede fase in het voorjaar van 2026 af is.”
Vuurdoop als schepen
Voor Nessim Ben Driss was 2025 zijn vuurdoop als schepen van Openbare Werken en Mobiliteit. “Een serieuze uitdaging, maar ik denk dat dit eerste project wel goed verloopt. Dat is zeker ook dankzij de aannemer en onze medewerkers van de technische dienst. De firma Penninck zorgt er mee voor dat er goed gecommuniceerd wordt naar de bevolking. Daarnaast hadden we ook wel de weergoden aan onze zijde, waardoor er weinig verletdagen waren.”
Ook de komende jaren staan er in de gemeente nog verschillende grote werken op til. Zo is er in Moorslede de Tuimelarestraat en is er de derde fase van de werken in Dadizele. Daarin worden de Bakkerhoekstraat en Menenstraat, vanaf 2027, onder handen genomen. “Dergelijke grote projecten zijn nooit leuk, maar zo’n rioleringsprojecten als nu in Dadizele worden ons opgelegd door de Vlaamse Milieu Maatschappij. Voor de bewoners is het altijd even op de tanden bijten. We proberen echter altijd de rioleringswerken te gebruiken om ook te investeren in extra verkeersveiligheid.”
Heldere communicatie
Ondertussen heeft de gemeente een duidelijke strategie uitgewerkt voor hoe er gecommuniceerd wordt naar de inwoners. “Vroeger organiseerden we altijd een bewonersvergadering. We hebben even over het muurtje gekeken in Roeselare. Voortaan organiseren we bij wegenwerken een infomarkt en koppelen we daaraan ook een infobrochure. Ook via de website willen we beter communiceren over wat de werken precies omvatten. Het is belangrijk dat bewoners goed voorbereid zijn op welke werken er komen.”
De schepen geeft dan ook graag mee dat de bewoners in februari uitgenodigd zullen worden voor de infomarkt over het project Bakkerhoekstraat-Menenstraat.