Gevleugeld zebrapad moet Kerkstraat in Blankenberge veiliger maken

In het verleden gebeurden er meerdere ernstige ongevallen op de Kerkstraat (N371) ter hoogte van het zebrapad vlakbij het kruispunt met de Dumonstraat. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Vanaf maandag 24 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de aanleg van een gevleugeld zebrapad op de Kerkstraat (N371) ter hoogte van de Dumonstraat. Die locatie staat op de dynamische lijst van gevaarlijke punten en moet met deze ingreep veiliger worden voor voetgangers. De werken zullen in totaal twee weken duren.

In het verleden gebeurden er meerdere ernstige ongevallen op de Kerkstraat (N371) ter hoogte van het zebrapad vlakbij het kruispunt met de Dumonstraat.

Deze locatie staat daardoor op de lijst van gevaarlijke punten in Vlaanderen. Om ervoor te zorgen dat voetgangers die er de Kerkstraat willen oversteken beter zichtbaar zijn voor het aankomend gemotoriseerd verkeer, wordt het zebrapad omgevormd naar een gevleugeld zebrapad.

De witte strepen van het zebrapad worden verlengd tegen de rijrichting in om gemotoriseerd verkeer vroeger te doen stoppen. Extra beugels begeleiden voetgangers naar de oversteekzone want de verlengde delen van het zebrapad dienen zelf niet als oversteekzone maar als bufferzone met het overige verkeer. Naast de extra belijning, worden ook de begeleidingsbeugels geplaatst en de middeneilanden verbreed.

Verlichting

In een latere fase komt er ook nog punctuele verlichting ter hoogte van het zebrapad. Fietsers en voetgangers behouden op de Kerkstraat doorgang in beide richtingen tijdens de werken. Gemotoriseerd verkeer vanuit Blankenberge richting Brugge kan ook steeds doorrijden.

In de andere rijrichting, van Brugge naar Blankenberge, moet dit verkeer omrijden via de Zeebruggelaan (N335), de Polderlaan en de Koning Albert I-laan (N34). De werken starten op maandag 24 maart en zullen, indien de weersomstandigheden het toelaten, duren tot en met 4 april.

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content