Een autoluwe groene boulevard: aanleg Appeltuin start op 3 juni

© Stad Kortrijk
Redactie KW

In samenwerking met De Lijn, Agentschap Wegen & Verkeer en NMBS vormt de stad de stationsomgeving om tot een levendige en groene omgeving met ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Op 3 juni start een nieuwe belangrijke fase in de transformatie: de volledige afwerking van de omgeving Appel en Zandstraat. Aannemer Stadsbader werd aangesteld en zal de werken gefaseerd uitvoeren, met aandacht voor maximale toegankelijkheid. De bewoners en ondernemers krijgen meer uitleg tijdens een werfcafé op woensdag 24 april.

Het voormalig kruispunt Appel en de Zandstraat maken grotendeels plaats voor een autoluw plein en een groene boulevard die het station met Campus Kortrijk Weide verbindt. Dankzij de Appeltunnel kan het doorgaand verkeer gescheiden worden van het bestemmingsverkeer. Daarnaast biedt deze tunnel ook toegang tot de ondergrondse Stationsparking met ruimte voor 900 auto’s. Uiteraard blijft de Appeltuin toegankelijk voor bewoners en handelaars om garages te bereiken en te laden en lossen. Centraal komt er een busbaan.

Veiligere fiets- en voetpaden

We realiseren een veilige doorgang richting rondpunt Panorama door de aanleg van een verhoogd voet- en fietspad. Ook richting de Burgemeester Lambrechtlaan voorzien we een aparte tunnels voor voetgangers en fietsers.

Timing en fasering

De werken worden gefaseerd uitgevoerd:

Fase 1 – 03/06/24 – 05/08/24: Aanleg busbaan, na het bouwverlof wordt de busbaan verder afgewerkt

Fase 2 & 3 – 05/08/24 – 30/09/24: Aanleg Magdalenastraat en ventwegen R36

Fase 4 – 30/09/24 – 31/10/24: Aanleg Zandstraat oost

Fase 5 – 31/10/24 – 06/01/25: Aanleg Zandstraat west

Fase 6 – 06/01/25 – 31/01/25: Afwerken Zandstraat west + start aanleg Kongoweg, kop Min. Vanden Peereboomlaan en westelijke fiets- en voetgangerstunnel

Fase 7 – 31/01/25 – 22/04/25: Afwerken Kongoweg, kop Min. Vanden Peereboomlaan en westelijke fiets- en voetgangerstunnel

Fase 8 – 22/04/25 – 30/05/25: Aanleg oostelijke fiets- en voetgangerstunnel

Op 3 juni start Stadsbader met de aanleg van de centrale busbaan die loopt vanaf de Magdalenastraat tot voorbij de inrijhelling van de nog aan te leggen oostelijke fietstunnel. De aanleg van de centrale busbaan is noodzakelijk om de verdere aanleg te kunnen realiseren én om ook de verbinding tussen Appel en Panorama voor voetgangers en fietsers te blijven garanderen.

De aannemer komt speciaal een week eerder uit bouwverlof, om al op 5 augustus te starten met de aanleg van de Magdalenastraat en de ventwegen. Er zal zoveel mogelijk gewerkt worden in de zomervakantie om de scholieren en studenten zo min mogelijk te hinderen bij het begin van het school- en academiejaar. Het gemotoriseerde verkeer zal een omleiding volgen via de Appeltunnel. Eind september gaat de Magdalenastraat terug open.

Het einde van de werken is voorzien tegen eind mei 2025. Van zodra mogelijk in de timing zal in het geschikte plantseizoen de groenaanleg gerealiseerd worden.

Kostprijs

De kostprijs voor de wegeniswerken bedraagt € 4.365.659,42, onder de partners verdeeld als volgt:

– Stad Kortrijk: € 3.168.104,50 excl. btw

– De Lijn: € 808.472,27 excl. btw

– AWV: € 389.082,65 excl. btw

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier