Dossier N8 Ieper-Veurne blijft aanslepen: “Deze aanpak leidt alleen tot stilstand”

© (Foto LBR)
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Het dossier N8 sleept al jaren aan, maar het einde zou stilaan in zicht moeten zijn. Of toch niet? Vlaams Volksvertegenwoordigers Martine Fournier en Loes Vandromme (CD&V) vragen minister Peeters om duidelijkheid in het dossier van de N8, want het blijft oorverdovend stil over de herinrichting.

“Het dossier kent al een rijke geschiedenis”, zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Martine Fournier die het thema van heel nabij opvolgt. “In 2017 startte de toenmalige minister van Mobiliteit een participatietraject rond de verbinding Ieper-Veurne op. Verschillende stakeholders en de omwonenden werden toen bevraagd.” De slotconclusie werd door 19 van de 21 stakeholders onderschreven. “In deze eindconclusie werd geopteerd om in te zetten op verkeersveiligheid en leefbaarheid van de dorpskernen binnen de huidige rooilijnen en om verdere stappen te zetten in de omleidingsweg rond Brielen. In 2021 besliste minister Peeters om van de N8 traject Ieper-Veurne, en van de eventuele doortrekking van de A19, een complex project te maken”, vult Vlaams Volksvertegenwoordiger en eerste schepen Loes Vandromme aan. “Deze procedure wordt gehanteerd om moeilijke dossiers samen te brengen en zo tot een oplossing te komen. De eerste stap in de procedure van zo’n complex project is een bevraging van de verschillende betrokkenen. Een herhaling dus van wat er in 2017 gebeurde.”

Complex dossier

Het was de bedoeling om via de verkenningsfase tegen midden 2021 tot een voorkeursbesluit te komen en in 2022 de onderzoeksfase aan te vatten. Voor het einde van de legislatuur kon zo een duidelijk plan voorgesteld worden. “De nieuwe bevraging is ondertussen al meer dan één jaar achter de rug, maar het blijft wachten op de resultaten die tot een startnota kunnen leiden. Op parlementaire vragen wordt er amper geantwoord. Op een laatste vraag in maart 2022 die ik stelde, meldde de minister dat een eerste ontwerp van startbeslissing en procesnota ter bespreking in de regering voorlag en dit alles deel uitmaakt van verdere communicatie. Twee maanden later is het nog altijd even stil”, stelt Fournier.

De Vlaamse overheid maakte begin dit jaar wel een budget van 21,6 miljoen euro klaar voor de eerste fase waarbij 4,5 kilometer van de Ieperse Steenweg in Veurne wordt heraangelegd. De probleemzone lijkt vooral in Ieper te liggen bij de aansluiting van de ring en de N8. “Deze aanpak leidt alleen tot stilstand. De minister moet nu duidelijk kleur te bekennen”, zegt Vandromme. “Door de keuze voor een complex project zal er deze legislatuur waarschijnlijk niets gebeuren voor een betere doorstroming in de Westhoek. Door de vertraging in de inspraak is het al zelfs niet meer mogelijk om deze legislatuur nog te landen. Alles lijkt dus een maat voor niets.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise