De Lijn vernieuwt tramsporen en perrons langs hele kust en Bredene is als eerste aan de beurt

Schepenen Steven Buyse en Kristof Vermeire en directeur Ruimte Lieven Pascal. © MM
Marc Mahieu
Marc Mahieu Medewerker KW

Deze week is vervoersmaatschappij De Lijn gestart met de vernieuwingswerken aan het volledige spoornet van de kusttram. Bredene is als eerste kustgemeente aan de beurt.

“De werken lopen vanaf het kruispunt met de Zeelaan tot net voorbij de halte Bredene Campings. De tramsporen worden er vernieuwd en tegelijk wordt de bestaande trambedding vervangen door een groene bedding. Het bestaande ballastbed wordt daarbij vervangen door gras. Er komen ook nieuwe, toegankelijkere tramperrons en nieuwe schuilinfrastructuur”, vat schepen van openbare werken Steven Buyse samen.

De werken zullen beperkte hinder opleveren voor het autoverkeer in beide rijrichtingen van de Koninklijke baan ter hoogte van de tramhaltes Bredene Duinenplein en Bredene Campings. Daarbij wordt een asverschuiving met bijhorende snelheidsbeperking ingevoerd.

Het fietspad van de Koninklijke Baan in de rijrichting De Haan zal ter hoogte van beide perrons afgesloten blijven, fietsers zullen er moeten afstappen. Omrijden via de Driftweg wordt aangeraden.

In een latere fase zal ook het tracé vanaf de grensscheiding Oostende tot de Zeelaan worden aangepakt, maar de timing van deze werken is nog niet bekend. De sporen van het tracé vanaf de halte Bredene Campings tot aan de grensscheiding met De Haan werden al in 2014 vernieuwd. De destijds gebruikte sporen in dit tracé zijn echter niet geschikt voor een groene bedding. Hier worden dus geen werken uitgevoerd.

Nieuwe, toegankelijkere tramperrons

Van de werken aan de trambedding wordt gebruik gemaakt om de tramperrons te vernieuwen en toegankelijker te maken. Het gaat om de haltes Bredene Duinenplein en Bredene Campings. De halte Bredene Renbaan wordt in een latere fase aangepakt.

Begin maart start de aannemer met de aanpassingswerken aan beide tramperrons (in beide rijrichtingen). Deze werken zullen duren tot eind juni. Er worden vervanghaltes voorzien net naast de bestaande perrons.

De halte Bredene Duinenplein blijft bereikbaar via de voetgangerstunnel. De halte Bredene Campings zal bereikbaar zijn via tijdelijke oversteekplaatsen voor voetgangers. De verkeerslichten met drukknop voor de voetgangers worden tijdelijk buiten gebruik gesteld.

Gevolgen voor de tramreiziger

De dienstregeling van de tram wordt niet gewijzigd. Om de werken in alle veiligheid te kunnen laten plaatsvinden, zullen tijdelijke verkeersmaatregelen worden getroffen voor het auto- en fietsverkeer ter hoogte van de tramhaltes (in beide rijrichtingen). Er wordt niet gewerkt tijdens de zomermaanden.

Vanaf 16 september wordt het noordelijk spoor vernieuwd. Hierdoor zal de tram plaatselijk over één spoor rijden in beide rijrichtingen. Ook deze werken zullen geen invloed hebben op de dienstregeling van de tram. De reizigers zullen ondertussen al gebruik kunnen maken van de vernieuwde tramperrons. In 2025 wordt het zuidspoor heraangelegd.

Schuilinfrastructuur in het nieuw

De oude schuilinfrastructuur en de oude Lijnwinkel van de halte Bredene Campings zal worden gesloopt. “Bij de heraanleg van tram- en bushaltes voorziet De Lijn niet in de plaatsing van nieuwe schuilinfrastructuur. Het gemeentebestuur heeft echter middelen uitgetrokken om de nodige schuilhuisjes te plaatsen. Het gebouw van de Lijnwinkel aan de halte Bredene-Duinenplein blijft bestaan, want dat is nog altijd in gebruik tijdens de zomermaanden. In tegenstelling tot vandaag zal er bijkomende schuilinfrastructuur voorzien worden in de rijrichting De Haan. Dat zal het comfort voor de reizigers in de rijrichting De Haan aanzienlijk verhogen. Door deze ingreep zullen ze de sporen niet meer moeten oversteken om te kunnen schuilen”, aldus schepen Kristof Vermeire.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier