Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert vanaf maandag 24 november herstellingswerken uit op de Brugseweg (N313) in Poelkapelle tussen de Kattestraat en de Sprietestraat. Zowel automobilisten als fietsers kunnen er tot en met 7 december niet door. Het einde van de werken is voorzien begin januari 2026.
Vanaf maandag 24 november zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werken uitvoeren op de Brugseweg in Langemark-Poelkapelle, ter hoogte van huisnummer 222. De beschadigde betonvakken worden er volledig uitgebroken en vernieuwd. Er wordt gewerkt in de rijrichting naar Roeselare, aan de zijde met de even huisnummers over een afstand van ongeveer 120 meter.
De werken gebeuren in twee opeenvolgende fasen. “Van maandag 24 november tot en met zondag 7 december wordt de Brugseweg volledig afgesloten om de beschadigde betonvakken te vernieuwen”, zegt woordvoerder Eveline Vandecaetsbeek van Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen. Vervolgens moet het nieuwe beton een maand uitharden, van maandag 8 december tot en met maandag 5 januari 2026.”
Omleiding
Zowel fietsers als automobilisten zullen tijdens de eerste fase een omleiding moeten volgen. Van 24 november tot en met 7 december worden fietsers omgeleid via de Kattestraat, Bruggestraat en Sprietstraat. Voor gemotoriseerd verkeer is er in de eerste fase een langere omleiding uitgestippeld.
“Tussen Ieper en Roeselare zijn twee omleidingsroutes mogelijk. Autobestuurders kunnen de route via Passendale nemen, die loopt via de ’s Graventafelstraat en de Zonnebekestraat. Daarnaast is ook de omleiding via Westrozebeke beschikbaar, via de Houthulstseweg, Stadensteenweg, Sint-Elooistraat, Pereboomstraat en Foncieregoedstraat”, vervolgt de woordvoerder. “Let op: voor zwaar verkeer is de omleiding via Westrozebeke enkel bruikbaar in de richting van Roeselare, door een tonnagebeperking en een stuk eenrichtingsverkeer in het centrum van Westrozebeke.”
Vertragingen
In de tweede fase, van 8 december tot en met 5 januari, blijft de werfzone beperkt afgesloten. Het verkeer rijdt beurtelings door met behulp van tijdelijke verkeerslichten. Een omleiding is dan niet meer nodig. “Tijdens beide fasen van de werken is hinder voor het verkeer onvermijdelijk. Weggebruikers houden best rekening met vertragingen op de route”, besluit Eveline Vandecaetsbeek. (TOGH)