“Verhalen om depressief van te worden”: Petitie van nieuwe actiegroep drijft druk op voor bypass N8 rond Brielen

Danny Buysse, Diego Desmadryl, Katrien Desomer, Tania Eggermont en Marina Deberdt bij de overhandiging van de petitie. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Een nieuwe actiegroep verzamelde 338 handtekeningen van Brielenaars om een bypass van de N8 rond het dorp te vragen. Burgemeester Katrien Desomer en schepen Diego Desmadryl zeggen dat ze de cijfers afwachten voor ze hun pleidooi bij de minister zullen voeren, maar willen intussen wel al proberen werkt te maken van een tonnagebeperking.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) organiseerde in september participatiewandelingen in Brielen waarbij de inwoners mochten meedenken over de N8 en de toekomst van hun dorp.  “Toen werd voor ons duidelijk dat het nu tijd is om actie te ondernemen als de wensen van de Brielenaars gehoord willen worden”, zegt Tania Eggermont (61), die samen met Marina Deberdt (52) en Danny Buysse (66) de actiegroep ‘De Brielenaars’ opstartte. “We staken de koppen bij elkaar om onze beslommeringen en wensen neer te schrijven en te laten ondertekenen door zoveel mogelijk dorpsgenoten.”

Maandag kon het trio de brief, ondertekend door 338 Brielenaars en nog eens 75 sympathisanten die bij Brielense handelaars langskwamen, afgeven aan burgemeester Katrien Desomer (Team Ieper) en schepen van Mobiliteit Diego Desmadryl (Team Ieper). “Uit alle individuele verhalen is duidelijk te horen dat deze meer dan drukke weg een heel negatieve impact heeft op ons veiligheidsgevoel en op onze gezondheid. De verhalen van mensen die nachtwerk verrichten en overdag proberen te slapen, zijn werkelijk om depressief van te worden. De mensen die schade gehad hebben aan auto’s of gevels zijn ontelbaar. Helaas zijn er zelfs al slachtoffers gevallen…”, klinkt het in de brief.

Sluipweg

In de brief staat dat een duidelijk meerderheid van Brielenaars een bypass rond het dorp wil. “Liefst een bypass zo dicht mogelijk van onze dorpskern, zodat de bestaande weg niet gebruikt blijft worden als sluipweg. Enkel het vracht- en tractorverkeer weren is zeker niet voldoende, omdat er veel plaatselijk zwaar verkeer tussen de dorpen is. We moeten proberen alle verkeer te weren uit onze dorpskern, want enkel deze oplossing kan ons een dorpsleven garanderen waar velen van ons naar uitkijken.”

We zien v.l.n.r. Christiane Ameel, Tania Eggermont en Marina Deberdt op het smalle voetpad van de Veurnseweg in Brielen, terwijl het zwaar verkeer voorbij komt. (foto TOGH)

“Veel Brielenaars zijn de moed verloren dat er ooit iets zal veranderen aan de situatie, omdat er sedert de jaren ‘70 al veel beloofd werd, maar nog nooit concreet iets verwezenlijkt werd”, zegt Danny Buysse. “Voor ons als kerngroep was het echt hartverwarmend dat zoveel Brielenaars ons succes wensten met deze actie. We vinden het dan ook belangrijk om deel te kunnen uitmaken van de komende vergaderingen over de heraanleg, zodat we ook constructief kunnen meedenken en onze mededorpsbewoners op de hoogte kunnen houden.”

Eindwerk

Zowel burgemeester Desomer als schepen Desmadryl blijken grootouders gehad te hebben die langs het traject woonden. “Ik ken de situatie dus heel goed”, zegt Katrien Desomer. “Toen ik in Gent studeerde, heb ik er zelfs mijn eindwerk over gemaakt. Het heeft al een lange voorgeschiedenis en het wordt steeds complexer door regelgeving en extra beschermingen. Maar ik denk wel dat we nu in een cruciale fase zitten om dit dossier voor eens en altijd opgelost te krijgen.”

“We zitten in een cruciale fase om dit dossier voor eens en altijd opgelost te krijgen”

“In het kader van het ‘Complex Project’ zijn de werkgroepen nu heel hard aan het werken. Half januari krijgen wij toelichting rond de exacte cijfers van de tellingen”, vult Diego Desmadryl aan. “Waarom wachten we daarop? Wanneer wij naar de minister stappen, willen we dat doen met de juiste cijfers. Het duurt lang en er zijn heel wat inhoudelijke problemen die moeten opgelost worden. Daarom zouden wij al vragen aan de minister of er in afwachting toch een verbod zou kunnen komen voor doorgaand zwaar vervoer.”

Alternatieven”

“Dit zal niet alles oplossen, maar ik denk dat het een eerste stap kan zijn”, vervolgt Desmadryl. “Het is ook niet evident. Er moeten alternatieven komen voor het vrachtverkeer. We kunnen dit aanvragen met een gemeentelijk aanvullend reglement, zoals we deden voor de herinvoering van de zone 30 ter hoogte van de school. Het is geen grote belofte dat het er zeker zal komen, maar we willen dit wel ten volle ondersteunen.”

Wat de langere termijn betreft, erkent de schepen dat de Brielenaars op één lijn staan. “De resultaten van de bevraging in Brielen zijn heel duidelijk. Nu hebben we de ambitienota gekregen, midden januari volgen de cijfers en dan wordt het alternatievenonderzoek pas opgestart. We hopen ergens half februari een contactenvergadering met de minister te kunnen beleggen, met de cijfers en de vraag te kunnen stellen: alsjeblieft: maak hier werk van!”

“Verkeersdruk is niet meer leefbaar”

Met Divay heeft Marina Deberdt een fotografiezaak langs de Veurnseweg, pal tegenover de ingang van de kerk. “In de studio krijg ik vaak ouders met kleine kindjes over de vloer en dan moet ik ze waarschuwen om de kinderen goed vast te houden, want de vrachtwagen scheren langs het voetpad”, vertelt Marina. “Dat voetpad is bovendien maar drie tegels breed, dus het is maar een metertje tussen mijn deur en de rijweg. Ik wil geen ongevallen op mijn geweten hebben. Sommige klanten zouden zelfs laten om te komen, omdat ze de gevaarlijke straat over moeten. Dan stellen ze voor om op locatie te gaan.”

Danny Buysse (66) woont al 63 jaar langs de N8. “Ik ben een slechte slaper”, vertelt Danny. “Als ik ’s nachts wakker word, kan ik aan het verkeer horen hoe laat het ongeveer is. Die intensiteit: om 4 uur passeren veel mensen die de vroege shift werken, om 5 uur is het dan weer minder, om 6 uur beginnen de vrachtwagens te passeren… Een van mijn goeie vrienden is omver gereden voor de kerk. En dan heb je nu en dan eens een auto of een vrachtwagen die zich door een gevel boort. Die constante verkeersdruk is niet meer leefbaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise