Veiliger naar school met Scholenvervoersplan Kortemark: Kiss-and-ride verdwijnt en nieuwe doorsteek verschijnt

Schepen van mobiliteit Lynn Vermote bij de nieuwe doorsteek die fietsers en voetgangers veilig in de Handzamestraat brengt. Deze doorsteek staat in verbinding met alle fietspaden in de gemeente. © JDK
Redactie KW

Voor elke deelgemeente waar een school is, heeft Kortemark voortaan een vervoersplan. De verplaatsing tussen thuis en school moet op een veilige manier kunnen gebeuren, zeker te voet of met de fiets. Het actieplan kwam tot stand in een samenwerking tussen de dienst mobiliteit, gemeentelijke basisschool De Kreke en het MMI.

“Een eerste knelpunt was het bushalte bij het MMI secundair”, aldus schepen van mobiliteit Lynn Vermote (ZEKER 8610). “Vooral tijdens de spitsuren kruisen voetgangers, fietsers, wagens en lijn- en schoolbussen elkaar daar voortdurend. We gaan daarom de bushalte verschuiven tot bij het grasplein vlak voor de schooltoegang. Er is voldoende ruimte om de halte hier toegankelijk aan te leggen voor blinden, slechtzienden en mensen met een motorische beperking. De bus zal, zoals De Lijn het adviseert voor haltes binnen de bebouwde kom, halt houden op de rijweg zelf.”

“Verder werd het zebrapad aan gbs De Kreke door heel veel leerlingen, ouders en personeel als te smal ervaren, dus hebben we dat breder gemaakt. Het veiligheidsgevoel aan De Kreke zal hierdoor zeker verhoogd worden.”

Doorsteken

“De doorsteek van de Markt richting De Beuk via de Mouterij werd nog beter uitgewerkt, zodat leerlingen ook langs daar veilig naar school kunnen. Aan deze doorsteek tussen Mouterij en de parking van De Beuk werd een bloembak geplaatst om geparkeerde auto’s te weren.De kiss-and-ridezone aan de lagere school in de Handzamestraat is bedoeld om leerlingen snel af te zetten aan de schoolpoort, maar wordt al te vaak gebruikt als parkeerplaats om de kinderen naar de speelplaats te brengen. Hierdoor stropt het verkeer, wat zorgt voor filevorming in de straat. Er ontstaan tijdens de begin- en einduren van de school gevaarlijke verkeerssituaties: uitstappende of wandelende kinderen alsook fietsers zijn niet altijd genoeg zichtbaar. Deze zone wordt in de nabije toekomst verwijderd en ingericht als voetpad.”

“Aan het begin van het nieuwe schooljaar opende er ook een nieuwe doorsteek op een braakliggend stuk tussen ’s Gravenwal en de Handzamestraat. Via deze doodlopende straat op Wilgenhove kunnen fietsers en voetgangers zo het drukke kruispunt van de Handzamestraat met de Firmin Deprezstraat en de Wilgenlaan vermijden. Het is nu perfect mogelijk om via het fietspad van de Vrijbosroute langs de oude spoorwegbedding en via het fietspad vanuit Zarren en Handzame in het centrum van Kortemark te geraken per fiets of te voet, zonder daarbij de gevaarlijke Staatsbaan te moeten dwarsen. Ook komen er acties vanuit de scholen zelf. De basisschool van het MMI is ook via een achteringang bereikbaar. Vanaf begin dit schooljaar wil de school haar leerlingen uit de wijken ten noorden van de school hier laten arriveren. Die veilige en verkeersvrije toegangsweg helpt zo ook om het schoolverkeer meer te spreiden.”

Verkeerseducatie

“We zitten in op de parking van de Kouter, want dat is slechts drie minuutjes stappen. Dan zijn er nog de zogenaamde dropzones, die in gebieden liggen waar parkeren en af en aan rijden op een veilige en overzichtelijke manier kan gebeuren. Denk maar aan de parking van de sporthal en de Proosdije. Ouders kunnen hier hun kinderen afzetten, waarna die het laatste stuk van het traject te voet afleggen. Maar ook sensibilisering blijft belangrijk. Zo is verkeerseducatie op school een belangrijke schakel in het geheel. Er is een fiets- en wandelexamen, er wordt gewerkt rond de dode hoek, het dragen van een fluohesje wordt gepromoot en de politie komt langs voor een fietscontrole. Door alles te monitoren tijdens het schooljaar willen we ook opvolgen of het aantal duurzame woon-schoolverplaatsingen stijgt, daalt of gelijk blijft”, besluit Lynn.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier