Twee dynamische verkeersborden in werking gesteld in de Dullaardstraat

De dynamische borden kwamen er dankzij een unieke samenwerking tussen het stadsbestuur en de firma Vanheede. © CL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

In de Dullaardstraat werden twee dynamische verkeersborden in werking gesteld. De borden kwamen er dankzij een unieke samenwerking tussen het stadsbestuur en de firma Vanheede. “Het economische hoeft niet altijd te primeren.”

De Dullaardstraat, die de Artoishoek doorkruist, is een weg die in een uithoek van de stad ligt. Toch werd er meer dan eens opgemerkt dat de snelheid van de voertuigen er vaak te hoog lag.

“We hebben vanuit het stadsbestuur dan besloten er een tijdelijk dynamisch verkeersbord te plaatsen”, verduidelijkte schepen Tom Durnez. “Volgens de firma Vanheede had dat tijdelijke bord een duidelijke invloed op het gedrag van de weggebruikers. Er werd toen gevraagd of we geen permanente borden konden plaatsen. Het was voor ons ook een unicum, want de firma stelde voor om de helft van de investering voor eigen rekening te nemen. De stad kocht één bord aan, de firma een ander. Dit was nooit eerder voorgevallen. Het werd een win-winsituatie voor beide partijen. Het handhaven van de snelheid in deze afgelegen hoek van de stad is een uitdaging, deze nieuwe borden kunnen daar een cruciale rol in gaan spelen.”

Voorbeeldfunctie

De firma Vanheede is alvast blij met de samenwerking. “Het creëren van een veilige werkomgeving is een absolute prioriteit”, klonk het in een reactie. “Daar hoort ook een veilige woon-werkverplaatsing bij. Eerder hadden we al dynamische borden op verschillende van onze sites geplaatst en daar werd snel duidelijk dat ze een impact hadden. We willen als firma echt een voorbeeldfunctie gaan spelen op gebied van veiligheid. Het besluit om dan mee de kosten te helpen dragen, maakt duidelijk dat het economische niet altijd hoeft te primeren. De borden maken het duidelijk wanneer je te snel rijdt en dat het trager moet. Uiteindelijk zullen we op die manier een mentaliteitswijziging proberen door te voeren. We moeten in eerste instantie altijd een voorbeeld voor een ander willen zijn.”

De borden worden eveneens gebruikt om de mobiliteit in beeld te brengen. De palen registreren de snelheden en het aantal voertuigen dat er voorbij komen. Met die data kan het verkeersbeleid van de stad worden bijgestuurd.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier