1 juni 2018, 04:00Bijgewerkt op: 26 november 2020, 14:13
De buurtbewoners van de Triloystraat luiden de alarmbel. Op de ooit zo rustige landelijke weg is het een komen en gaan van vrachtwagens en auto’s. Vrachtwagens negeren de tonnagebeperking van 7,5 ton en autobestuurders lappen op deze landelijke sluiproute de snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur feestelijk aan hun voet.
Met de regelmaat van een klok denderen tientonners over de smalle asfaltweg. Poolse, Bulgaarse en Roemeense truckers volgen blindelings hun GPS en rijden via de Triloystraat naar transportcentrum LAR. Dat ze zo ook de kilometerheffing op de Expressweg vermijden, is mooi meegenomen. “Meer dan eens rijdt een vrachtwagen zich vast in een van de zijstraatjes en af en toe belandt er zelfs een camion in de gracht”, weet Maxwell Deweer.
Plankgas
Tijdens de spits willen veel autobestuurders op de Gentsesteenweg de file verderop vermijden en daarom gebruiken ze de Triloystraat als sluiproute om via de LAR hun weg voort te zetten. Hoffelijkheid is daarbij ver te zoeken, door plankgas te rijden op de smalle rechte stukken weg dwingen chauffeurs hun tegenligger om plaats te maken en te wachten. “Als we hier vanop onze oprit de weg op willen, moeten we bijzonder alert zijn”, vertelt Maxwell.
“Aanstormende auto’s claxonneren en razen rakelings voorbij, zonder vaart te minderen. Vroeger kon je hier ongestoord wandelen en fietsen, vandaag word je simpelweg de gracht ingereden. Wie hier komt wonen voor de rust van het platteland is er aan voor de moeite.”
Distributiecentrum
De realisatie van LAR Zuid, grenzend aan de Triloystraat, bevindt zich in een vergevorderd stadium. Het bedrijf van Group Ghistelinck is al operationeel, binnenkort verhuizen ook 300 werknemers van Van Marcke naar het gloednieuwe Europees distributiecentrum.
“Als al die werknemers ‘s morgens en ‘s avonds ook nog eens langs hier rijden… We houden ons hart vast: dit komt niet goed”, zucht Daphné Reynaert. “Destijds werd ons beloofd dat we geen hinder zouden ondervinden van de aanleg van LAR Zuid, maar nu zien we niemand meer. De politie kent de verkeersproblemen, maar doet er niets aan. Slechts sporadisch rijden ze hier eens voorbij. We willen de rust zien terugkeren en niet langer in de gracht moeten induiken.”
Chicane
“Het stadsbestuur is op de hoogte van de problemen in de Triloystraat”, zegt schepen van Mobiliteit Dirk Vanholme (N-VA). “Ik ben ervan overtuigd dat, eenmaal alle werken op LAR Zuid achter de rug zullen zijn, ook de problemen met het zwaar vervoer zullen afnemen. Door het aanleggen van een chicane is het overigens niet evident om met een vrachtwagen vanuit de LAR richting Triloystraat te rijden.”
De schepen benadrukt dat het geenszins de bedoeling is dat de Triloystraat uitgroeit tot een extra toegangsweg tot het transportcentrum. “We vragen de bedrijven om hun vrachtwagens via de Expressweg te sturen en ook hun werknemers zoveel mogelijk langs daar te laten rijden. Ook het fietsverkeer wordt aangemoedigd. Via nieuw aangelegde fietswegen kunnen de werknemers van Van Marcke vlot Kortrijk en Aalbeke bereiken.”
Eenmaal alle werken achter de rug zijn en de bedrijven effectief opgestart zijn, wordt bekeken of bijkomende maatregelen noodzakelijk zijn. “Als we vaststellen dat er zwaar vervoer blijft komen van de bedrijven, zullen we stappen ondernemen“, besluit de schepen.