Tijdens het voorbije allerheiligenweekend was de treindienst in het West-Vlaamse knooppunt Lichtervelde verstoord. Volgens reizigersvereniging TreinTramBus was de communicatie van de NMBS verwarrend: op de website stond dat er geen treinen reden, terwijl er in werkelijkheid wél reden, zij het met een aangepaste dienstregeling. “Wij hebben er alles aan gedaan om de mensen te waarschuwen”, klinkt het bij de NMBS.
Door werken in Aalst en tussen Lichtervelde en Deinze had Infrabel twee werven tegelijk lopen, wat de planning bemoeilijkte. De NMBS liet sommige treinen omrijden via Kortrijk en andere achttien minuten vroeger vertrekken tussen Gent en De Panne. Reizigers die dit niet hadden opgemerkt, misten hun aansluiting in stations zoals Tielt of Diksmuide en moesten soms tot drie kwartier wachten op de volgende trein. Ook overstappen in Lichtervelde verliep moeizaam: in plaats van de gebruikelijke zeven minuten wachttijd, werd dat voor sommige reizigers meer dan vijftig minuten.
“Dat spoorwerken in Aalst West-Vlaamse reizigers in Lichtervelde doen stranden, kan niet door de beugel”, zegt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus. “Het knooppunt Lichtervelde is cruciaal voor de regio. De NMBS mag die reizigers niet in de kou laten staan.” De vereniging vraagt daarom betere communicatie en een dienstregeling die de hinder voor West-Vlaamse reizigers tot een minimum beperkt.
Complexe situatie
Bij de NMBS klinkt begrip voor de frustratie, maar woordvoerder Dimitri Temmerman benadrukt dat de situatie complex was. “Infrabel voerde twee verschillende werken uit. Tussen Deinze en Lichtervelde was de lijn volledig onderbroken en hebben wel degelijk vervangbussen gereden. Die waren vooral voor reizigers van en naar Tielt belangrijk. Maar wie effectief naar Lichtervelde of Deinze wou, kon wel een trein nemen. Die werd omgeleid via Kortrijk.”
“Het was vooral de combinatie van de twee werken die het niet gemakkelijk maakte. De omgeleide treinen kwamen ook op de lijn van de andere werken en dat zorgde voor een moeilijkere situatie, maar we hebben een oplossing gezocht. En de beste oplossing voor ons was om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden”, aldus de NMBS.
Communicatie
Volgens Temmerman deed de NMBS ook het nodige om reizigers te informeren: “We communiceren via de schermen, mededelingen in de trein en de reisplanner. Die informatie was correct en up-to-date. Wellicht dachten sommige reizigers dat er helemaal geen treinen reden, maar dat gold enkel voor de rechtstreekse lijn. We blijven zoeken naar manieren om dat nog duidelijker te maken.”
De spoorwegmaatschappij wil bovendien opnieuw samenzitten met TreinTramBus om de communicatie bij toekomstige werken te verbeteren. Want dat er nog werven volgen, staat vast: midden november wordt er opnieuw gewerkt aan het spoor, deze keer tussen Lichtervelde en Kortrijk.