Na drie dagen eindelijk opnieuw treinverkeer tussen Lichtervelde en Deinze nadat vrachtwagen tegen bovenleiding reed
Na drie dagen van herstellingswerken is er eindelijk opnieuw treinverkeer tussen Lichtervelde en Deinze. Maandagvoormiddag rond 10.20 uur reed een vrachtwagen met een kiepwagen, die omhoog stond en daarin een kraan die te hoog uitstak tegen de bovenleiding in Deinze. De schade was groot: er hing een kabel los, de bovenleiding was over een afstand van 100 meter beschadigd, de palen waren geplooid en bepaalde onderdelen moesten een kilometer verderop ook hersteld worden. De NMBS legde in die tijd vervangbussen in en leidde het verkeer om.
Het treinverkeer tussen Lichtervelde en Deinze was van maandagvoormiddag tot donderdagochtend vroeg in beide richtingen onderbroken. Maandag is er rond 10.20 uur een vrachtwagen tegen de bovenleiding aan gereden bij de overweg van de Oude Heirbaan in Deinze. Daardoor werd ook het station Tielt niet bediend.
Te hoog geladen vrachtwagen
“De kiepwagen van de vrachtwagen stond nog omhoog en daardoor stak een kraan te hoog uit. Zo is het voertuig tegen het hoogteportiek van de bovenleiding aangereden. De schade was best groot: een kabel was losgekomen en de bovenleiding van beide sporen was beschadigd over een afstand van 100 meter. Twee bovenleidingspalen werden geplooid. Die moeten volledig hersteld worden door onze technische ploegen, net zoals de beschadigde slagboom”, zegt Frédéric Petit van Infrabel.
Maandag al bleek tijdens de herstellingswerken dat het langer zou duren dan gepland. Er was namelijk ook nog schade aan bepaalde onderdelen, zoals de hangers van de bovenleiding over een afstand van bijna 1 kilometer. De technische ploegen van Infrabel konden de herstellingswerken donderdagochtend om 4 uur afronden.
“Dit soort incident met een te hoge lading van een vrachtwagen had kunnen vermeden worden”
Tijdens de herstellingen was er geen treinverkeer mogelijk tussen Deinze, Aarsele, Tielt en Lichtervelde. “Daarom werden er vervangbussen ingelegd”, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van NMBS. “De treinen van De Panne naar Gent werden omgeleid via Kortrijk.”
“We willen nogmaals oproepen aan vrachtwagenchauffeurs om altijd goed de hoogte en lading van hun vrachtwagens te controleren vooraleer ze vertrekken en zeker in de buurt van treinsporen en overwegen. Dit zijn incidenten met veel gevolgen voor het treinverkeer, die eigenlijk konden vermeden worden”, besluit Petit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier