Toegelaten snelheid op Brugse Expresweg wordt niet verhoogd tot 120 km/u
De actiegroep Brugse Mobiliteit Anders diende bij het Agentschap Wegen en Verkeer een petitie in met de vraag om de snelheid op de N31, tussen de Bevrijdingslaan en de Blankenbergse Steenweg, terug te verhogen naar 120 km/u. Noch het Agentschap noch het Brugs stadsbestuur overwegen dit te doen om veiligheidsredenen.
Het Brugse gemeenteraadslid Annick Lambrecht (Vooruit) polste naar de visie van het Brugs stadsbestuur in deze gevoelige materie. Volgens de politica brengt de aanhoudende vraag van deze actiegroep de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het gedrang. Bijgevolg stelde ze hierover een schriftelijke vraag.
Dodenweg
Het antwoord van de Brugse burgemeester luidt als volgt. Dirk De fauw: “De analyse van het Agentschap Wegen en Verkeer ligt perfect in de lijn van de visie van de Brugse dienst mobiliteit en van de lokale politie. Het zou onbegrijpelijk zijn om na de talrijke investeringen in de N31, die zorgden dat we de status “dodenweg” eindelijk achter ons kunnen laten, terug verkeersonveiligheid in de hand te werken. Het Brugs stadsbestuur is vragende partij om het huidig snelheidsregime te behouden en om niet in te gaan op de vraag van de actiegroep.”
Duidelijkheid
Voor de volledigheid geven we de analyse van het Agentschap Wegen en Verkeer mee. AWV stelt onomwonden dat er meerdere argumenten om het snelheidsregime op de N31 tussen de E40 en A11 op 90km/u te houden: “Een uniforme snelheid op de N31 is duidelijk naar de weggebruiker en zorgt voor minder turbulentie in het verkeer. De in- en uitvoeglengte ter hoogte van het complex N9 is te kort voor een toegelaten snelheid van 120km/u, net als de invoeging ter hoogte van de N371.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier