Tielt schrapt tien fietsstraten en kort zone 30 in: mobiliteitsplan wordt opnieuw bijgestuurd

De Keidamstraat wordt niet langer een fietsstraat. (foto WME)
Redactie KW

Het mobiliteitsplan van Tielt wordt (opnieuw) gedeeltelijk teruggeschroefd. Na een evaluatieperiode wordt het plan op de gemeenteraad van 18 december definitief vastgelegd en dat gaat gepaard met enkele grote aanpassingen. Zo wordt de zone dertig in de Felix d’Hoopstraat, Gruuthusestraat en Deken Darraslaan weer ingekort, terwijl er liefst tien fietsstraten geschrapt worden. Wat verandert er nog allemaal? En wanneer? Een overzicht.

Het is niet de eerste keer dat het nieuwe verkeersleefbaarheidsplan van Tielt, dat op 16 september 2024 werd ingevoerd, wordt bijgestuurd. Zo besloot het stadsbestuur begin dit jaar om, na fel protest, de knip aan Den Bek te heropenen. Ook nu weer wordt er (een beetje) gesleuteld aan dat kruispunt. “Je zal vanuit de Beneluxlaan behalve naar rechts ook weer naar links kunnen afslaan richting Conventieweg”, legt schepen van Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V) uit. “Auto’s mogen vanuit Den Bek nog steeds niet de Beneluxlaan inrijden. De bloembakken blijven dus staan, maar de paaltjes verdwijnen. Om sluipverkeer in de Europawijk tegen te gaan, wordt een zone uitgezonderd plaatselijk verkeer ingevoerd.”

Nog een aanpassing – waar veel Tieltenaars vragende partij voor waren – is het inkorten van de (te) lange zone dertig op de gewestwegen. In de Felix d’Hoopstraat zal de zone 30 stoppen aan de bushalte, in de Gruuthusestraat wordt de zone ingekort tot aan de Mankemerriewegel en in de Deken Darraslaan tot aan het kruispunt met de Volderstraat. Elders wordt de zone dertig behouden. Nog nieuw is dat rechts afslaan van de Sint-Janstraat richting Markt weer wordt toegelaten, terwijl de rijrichting in de Stedemolenstraat (tussen de Holde-en Leiaardsboomstraat) omgedraaid wordt om sluipverkeer tegen te gaan.

Fietszones op de schop

Wellicht de grootste aanpassing is dat er heel veel nieuwe fietszones op de schop gaan. Het gaat om de zones in de Ieperstraat (tot Kerkstraat), de Keidamstraat, Kortrijkstraat (tot Ontvangerstraat), Plantinlaan, Alfons De Vlamyncklaan, zijtak Kasteelstraat, Wittestraat (behalve in de schoolomgeving), Tulpenlaan, de weg aan het Maczekplein, de Hoogstraat en de Tramstraat. Niet toevallig allemaal straten die breed genoeg zijn en waar automobilisten plaats genoeg hebben om fietsers in te halen. En waar de fietszones in de praktijk dus amper gerespecteerd werden.

“De fietszones die wel behouden blijven, zullen beter aangeduid worden, met rode belijning”

“De fietszones in die straten werden als ongemakkelijk ervaren door veel mensen”, legt Vincent Byttebier uit. “De straten hebben nog de brede look uit de jaren 60 en 70, terwijl het ook lang niet voor iedereen duidelijk was hoe ver de zone precies liep. Uiteraard is er een zekere bewustwording nodig bij de weggebruikers, maar dan kom je al snel uit bij de discussie van het kip of het ei. Dient de openbare weg eerst heringericht te worden? Of dienen we eerst fietszones in te voeren en dan het openbaar domein aan te passen?”

Meer duidelijkheid

“Sowieso scheppen we hier nu duidelijkheid mee. En alles zal ook visueel veel duidelijker worden”, gaat de schepen van Mobiliteit verder. “De fietszones die wel behouden blijven, zullen beter aangeduid worden, met rode belijning. Tegelijk zullen de fietsveilige verbindingen naar het centrum en de schoolomgevingen sterker in de verf gezet worden. In straten met éénrichtingsverkeer, zoals de Vakstraat, Oude Pittemstraat en Leiaardsboomstraat, worden de voetpaden verbreed en worden er parkeerstroken uitgeschilderd.”

De aanpassingen werden recent voorgelegd aan de nieuw samengestelde mobiliteitsraad van Tielt en werden daar al goedgekeurd. Onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad donderdag, gaan de aanpassingen in vanaf 1 maart 2026.  Het inkorten van de zone 30 op de gewestwegen dient namelijk nog voorgelegd te worden aan het Vlaams Gewest. En zo heeft de stad ook nog wat tijd om nieuwe verkeersborden te bestellen. (SV)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise