Thomas Wielfaert hekelt mobiliteitsbeleid: “Brugge houdt geen rekening met automobilist”

Thomas Wielfaert van het actiecomité Brugse Mobiliteit Anders. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Thomas Wielfaert (27) van de actiegroep Brugse Mobiliteit Anders pleit voor een grondige bijsturing van het mobiliteitsbeleid. Er moet in zijn ogen méér ruimte komen voor de automobilist in de stad. “De verkeerssituatie is dramatisch sinds de heraanleg van ‘t Zand”, zegt de jongeman. “Er moet te veel omgereden worden. Hoe ik mijn ideeën wil realiseren? Ik denk eraan de politiek in te gaan en zou graag schepen van Mobiliteit worden.” Een uitdager voor burgemeester Dirk De fauw?

Thomas Wielfaert legt als chauffeur bij Febelco Brugge zo’n 70.000 km per jaar af, voornamelijk op Brugse wegen, en ergert zich meer dan eens aan de verkeerssituatie in en rond onze stad. “De voorbije jaren zijn er in Brugge veel zaken veranderd op vlak van mobiliteit. Jammer genoeg niet allemaal ten goede. Omdat ik me zelf zo vaak in het verkeer begeef, heb ik enkele ideeën ontwikkeld over hoe het beter kan. Mijn doel is een mobiel Brugge voor elke bestuurder, dus zowel voor fietsers, voetgangers én autobestuurders”, zegt Thomas.

“Weinig reactie…”

Thomas stelde een lijvige bundel samen waarin zijn ideeën uiteen worden gedaan én richtte de Facebookpagina Brugse Mobiliteit Anders op. “Ik ben in contact met CD&V-gemeenteraadslid Pieter Marechal. Met hem toets ik regelmatig eens enkele ideeën af”, zegt Thomas. “Maar voor de rest krijg ik bitter weinig reactie van het stadsbestuur.” Rode draad doorheen de ideetjes en voorstellen van Thomas is dat de automobilist het leven te zuur wordt gemaakt. “Er moet aandacht zijn voor de fietsers en andere zwakke weggebruikers maar het mag toch niet de bedoeling zijn om de automobilist constant te benadelen? Fietsers zouden bijvoorbeeld in gelijke mate door de politie moeten gecontroleerd worden als autobestuurders. Heel veel fietsers nemen het helemaal niet zo nauw met de wegcode maar worden daar amper voor bestraft. Kijk bijvoorbeeld eens naar al die voetgangers aan ‘t station die doodgemoedereerd door het rood licht lopen… De politie kijkt gewoon de andere kant op”, foetert Thomas.

Ook de heraanleg van ‘t Zand met de bijhorende gewijzigde verkeerssituatie vindt geen genade in de ogen van Thomas. “Die aanpassingen zorgen ervoor dat er door de automobilisten veel meer moet rondgereden worden”, klinkt het. “De inwoners van de Magdalenastraat en omgeving bijvoorbeeld moeten een grote lus maken via het rondpunt aan de balkonrotonde (achterkant station, red.) als ze in de binnenstad willen geraken. Bovendien wordt er nu ook veel verkeer door de Smedenstraat geperst. Dat de winkelstraten Zuidzandstraat en Steenstraat enkel bereikbaar zijn vanaf het station en niet van op de Vrijdagmarkt is een gemiste kans. Ik zou willen voorstellen om opnieuw autoverkeer mogelijk te maken langs de Vrijdagmarkt, zoals voor de heraanleg het geval was. De burgemeester wil niet weten van aanpassingen omdat die zogezegd het problemen zouden verleggen maar dat lijkt me toch al te gemakkelijk… Ik zie toch vooral dat er komende van Sint-Michiels in de spits heel wat wagens stil staan, vaak tot ver over de balkonrotonde.”

Schepen van Mobiliteit?

Thomas richt zijn pijlen ook op de ‘fietsstraten’, waarbij de automobilisten steeds achter de fietsers moeten blijven aanrijden. “Dat is in mijn ogen een absurde maatregelen en lijkt er enkel op gericht de automobilist het leven zuur te maken. Als automobilist draag je een verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid. Indien de afstand tussen de fietser en het inhalende voertuig te klein zou zijn, dan doe je dat simpelweg niet.”

“Ook de verkeerssituatie in de omgeving van het AZ Sint-Lucas in Assebroek wordt best eens opnieuw bekeken. Daar geldt in veel straten een zone 30 wat toch niet evident is voor wie in bepaalde gevallen begrijpelijkerwijze vlug in het ziekenhuis wil zijn. Er zijn ook enorm veel verkeersdrempels. Vanuit het ziekenhuis zelf verneem ik dat die drempels, met dus daarbij horende schokken, erg hinderlijk zijn als er al in de ambulance bepaalde medische ingrepen moeten uitgevoerd worden.” Thomas heeft dus heel wat ideeën omtrent verkeersveiligheid en mobiliteit. Maar hoe ziet hij die in de praktijk te brengen? “Ik overweeg om me politiek te engageren, alleen weet ik nog niet direct bij welke partij. Met CD&V heb ik wel contacten maar ik weet niet of ze klaar zijn voor mijn visie over mobiliteit. Eerlijk? Ik zou graag schepen voor Mobiliteit worden na de volgende gemeenteraadsverkiezingen.”


“VOORAL AANDACHT VOOR BEWONERS”

Dirk De fauw ontkent dat het de bedoeling is om de automobilist het leven zuur te maken. “We investeren, samen met het Vlaams Gewest, immers in de verbetering van de doorstroming van het verkeer, onder meer door ongelijkgronds kruispunt Bevrijdingslaan-N31 en de tunnel Boeveriepoort maar ook in verkeersveiligheid zoals met de studie over zwarte punten”, stelt De fauw. “Het is echter wel de bedoeling om mensen te laten nadenken over hun mobiliteitskeuzes. Personen die er voor kiezen om op een milieuvriendelijkere manier – te voet, fiets of openbaar vervoer – hun verplaatsingen te doen, moeten dit op een vlotte en veilige manier kunnen doen. Daarom werd en wordt er ook geïnvesteerd in verkeersveilige routes voor deze gebruikers.”

“Algemeen belang”

“Het is de plicht van een stadsbestuur om aan iedere gebruiker van de stad te denken, maar in eerste plaats aan de bewoners van de stad. In deze visie wordt vertrokken vanuit de noden van de lokale bewoners en niet vanuit de visie van het doorgaand verkeer. Iedereen heeft de vrije keuze om zich op zijn of haar gewenste manier te verplaatsen, maar de stad moet het algemeen belang voor ogen houden. Te veel (doorgaand) autoverkeer/sluipverkeer is echter niet goed voor de leefbaarheid van de woonwijken. Concreet willen wij werken aan een goed bereikbare stad maar dan met heel veel aandacht voor de voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Dit is ook perfect verzoenbaar met onze klimaatdoelstellingen waarbij we de CO2 uitstoot wensen te beperken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier