Tekort aan elektrische laadpunten om doelstellingen te halen: Laadcapaciteit wel al verdubbeld
Het grote tekort aan elektrische laadpalen in West-Vlaanderen baart Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) zorgen. “Onze provincie telt nu 2.318,5 elektrische laadpunten. Dat is amper een derde van wat we nodig zullen hebben om de Vlaamse doelstellingen van elektrische bedrijfswagens tegen 2026 te halen.” Maar volgens het kabinet van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) werd er nog nooit zoveel ingezet op laadinfrastructuur als nu. “Sinds 1 januari 2021 is de laadcapaciteit in Vlaanderen onder minister Peeters al verdubbeld.”
Een van de doelstellingen van de Vlaamse Overheid is dat tegen 2026 alle bedrijfswagens verplicht uitstootvrij moeten zijn. Maar voor die vele elektrische wagens moeten er ook voldoende laadpunten zijn. In Vlaanderen gaat dat over ongeveer 35.000 laadpunten, die volgens de plannen van minister Lydia Peeters gespreid worden over drie domeinen: thuis, op het werk en onderweg laden.
Vlaanderen en ook West-Vlaanderen zijn momenteel nog niet eens halfweg om die doelstelling te halen. Dat blijkt uit de cijfers, die Vlaams parlementslid Lambrecht (Vooruit) opvroeg bij minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD).
2.318,5 laadpunten
Momenteel zijn er in West-Vlaanderen 2.318,5 elektrische laadpunten. “In 2025 moeten dat er drie keer zoveel zijn”, zegt Lambrecht. “Het is een goede beslissing, die ons klimaat vooruit helpt. Maar de Vlaamse Overheid moet er ook aan werken om dat effectief mogelijk te maken. Aan dit tempo wordt dat zeer krap en zullen mensen met een elektrische wagen in de problemen komen doordat er te weinig publieke laadpunten zijn.”
“We hebben voldoende laadpunten nodig om alle elektrische auto’s te kunnen voorzien”
De semi-publieke laadpunten, die niet constant toegankelijk zijn voor het publiek tellen maar deels mee. “In onze provincie hebben we nu nog maar 1.425 laadpunten, die iedereen 24 uur per dag tegen betaling kan gebruiken. Daarnaast zijn er 1.508 semi-publieke laadpunten, die iedereen maar voor een beperkte tijd kan gebruiken. Dat is een equivalent van 893,5 elektrische laadpunten. We moeten een tandje bijsteken om die doelstelling te halen”, zegt Lambrecht.
Acties voor nieuwe laadpunten
Sinds een september kunnen mensen, die een elektrische wagen (zullen) hebben en bij hen thuis zelf geen laadpunt kunnen plaatsen een laadpaal aanvragen op publiek domein op maximaal 250 meter van hun woning. “Zo kunnen West-Vlamingen en lokale besturen dat zelf aanvragen en komen er normaal zo’n 10.000 extra laadpunten”, klinkt het bij het kabinet van minister Peeters.
“Via allerlei projecten zullen er in het komende jaar heel wat laadpunten bijkomen, het zit in een stroomversnelling”
“Een van onze andere projecten rond een oproep voor semi-publieke laadpunten zit er net op en de was opnieuw een succes. Daardoor zullen er tussen nu en september 2023 in West-Vlaanderen bijna 3.400 laadpunten bijkomen, die tussen bepaalde uren beschikbaar zullen zijn. Het is inderdaad het doel om tegen 2025 zo’n 35.000 laadpunten te hebben. Maar wij willen tegen 2025 zo’n 30.000 elektrische laadplaatsen uitrollen bovenop de bestaande infrastructuur. We zijn op de goede weg en de werken gaan in een stroomversnelling door”, besluit het kabinet van Mobiliteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier