Succes na protest: De Lijn vermindert aantal bussen in Sint-Kruisstraat in Brugge
Onder druk van de vele klachten doet De Lijn vanaf 1 juli enkele aanpassingen aan het bussenplan. Zo komt er een volledig nieuwe lijn 421, die Brugge via Dudzele en Westkapelle met Knokke zal verbinden. Daarnaast werd het probleem van de bussen in de Sint-Kruisstraat uitgeklaard.
Het noorden van Brugge wordt vanaf deze zomer beter bediend. Lijn 421 zal zorgen voor ritten in de spits naar scholen en maatwerkbedrijven tussen Brugge en Knokke. Deze bus zal tussen Brugge en Westkapelle via Kruisabele en Dudzele rijden, zoals lijn 42, en neemt enkele ritten over van lijnen 41 en 42. Bovendien rijdt de Lijn 40 tussen Brugge, B-Park en Blankenberge voortaan altijd om het halfuur.
Avondritten
Aan de Brugse stadslijnen 1 tot en met 6 verandert er weinig. De Lijn stuurt wel de dienstregeling van deze lijnen beperkt bij en wil op die manier zorgen voor een betere, stiptere en meer logische dienstverlening.
Op de Lijn 20 tussen Brugge, Oostkamp, Ruddervoorde, Zwevezele en Tielt voert De Lijn enkele kleine aanpassingen uit aan sommige ritten. ’s Avonds wordt er rond 20 uur een extra rit van Oostkamp naar Brugge ingelegd. Alle avond- en nachtritten rijden voortaan tussen Brugge, Oostkamp, Ruddervoorde en Zwevezele Hille.
De Lijn 39 (Brugge, AZ Sint-Jan, Stalhille, Klemskerke, De Haan) krijgt een logischer dienstregeling en ‘s avonds rond 20 uur komt er een extra rit van Brugge naar De Haan. Voor de Lijn 49 (Brugge, B-Park, Zuienkerke, Wenduine) geldt hetzelfde principe: ‘s avonds is er om 19.20 uur vanuit Brugge een extra rit naar Wenduine.
Constante monitoring
Ook oostwaarts komen er verbeteringen. ‘s Morgens is er een extra rit op de lijn 60 van Brugge via Beernem en Knesselare naar Aalter, met aankomst om 7.38 uur. De avond- en nachtritten naar Beernem Station zullen doorrijden tot in Knesselare. Op zondagavond zal er om het halfuur een bus tussen Brugge en Oedelem zijn.
Zuidwaarts rijdt er voortaan op de lijn 70B van maandag tot zaterdag altijd een bus tussen Brugge en Torhout, met haltes in Loppem, Zedelgem en Veldegem.
Beantwoorden die aanpassingen aan de vele verzuchtingen van de ontevreden klanten van het openbaar vervoer? Volgens burgemeester Dirk De fauw, die voorzitter van de Vervoersregio Brugge is, gaat het hier om een aantal beperkte aanpassingen die kaderen in de constante evaluatie en monitoring van De Lijn zelf : “Dit zijn kleine bijsturingen aan en optimalisering van de bestaande lijnen. Lijn 421 komt erbij, dat is een functionele (school)lijn die samen met de andere functionele lijnen ook constant gemonitord en bijgestuurd wordt naar capaciteit toe en naar de schooluren. Alle maatregelen hebben dus slechts een beperkte impact op het volledig net.”
Sint-Kruisstraat
“Er is wel een belangrijke problematiek met De Lijn uitgeklaard in verband met de Sint-Kruisstraat in Assebroek”, vervolgt Dirk De fauw. “Het stadsbestuur oordeelde dat het aantal bussen in de Sint-Kruisstraat in het deel tussen de Collegestraat en de Vossensteert van het goede te veel was: twee lijnen heen en terug met een frequentie van 20 minuten. Daarbovenop is er in dit deel van Sint-Kruis ook een drukke ochtend- en avondspits met veel schoolgaande (fietsende) kinderen van en naar OLVA, SASK, Wonderwijs… Daarom drong het stadsbestuur aan bij De Lijn om de situatie grondig te onderzoeken en de mogelijkheid te bekijken om het aantal bussen in de Sint-Kruisstraat te verminderen. Door het invoeren van een aangepast traject voor lijn 3 en lijn 4, zal het busverkeer uit de Sint-Kruisstraat tussen de Collegestraat en de Vossensteert gehaald worden. Voor de meeste reizigers betekent deze aanpassing geen verandering aan de reisweg. Bovendien kan deze wijziging doorgevoerd worden met een beperkte impact op de rijtijden”, aldus de burgemeester.
“Ik ben blij dat er niet langer 300 bussen per dag door onze straat zullen rijden” – Geert Brauwers, Bewoner Sint-Kruisstraat
Geert Brauwers, bewoner van de Sint-Kruisstraat, die samen met zijn buren begin dit jaar een petitie opgestart was tegen het feit er 300 bussen per dag door hun straat reden, reageert positief op het beloofde, aangepast traject. “Er passeert sinds het nieuwe bussenplan van De Lijn in onze smalle straat om de drie minuten een bus”, stelt hij. “En dat in een buurt met vijf scholen en veel leerlingen die met de fiets naar school gaan. Die situatie is onveilig en absurd, ik ben blij dat ze verholpen wordt en er gevolg gegeven wordt aan onze vraag. De Lijn had eerst voorgesteld om het aangepast traject voor lijnen 3 en 4 met minder bussen pas vanaf 1 januari 2025 in voege te brengen. Op vraag van het Brugs stadsbestuur komt die nieuwe regeling in voege op 1 september. Dus nog een tweetal maanden 300 bussen per dag ondergaan en dan zijn we er vanaf.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier