Stad Kortrijk evalueert deelmobiliteit: e-bakfietsen verdwijnen en minder deelfietsen van Mobit

Het aantal deelfietsen van Mobit zal verminderen. © gf
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Het stadsbestuur heeft op de gemeenteraad besloten om het deelsysteem voor elektrische bakfietsen van Monkey Donkey niet verder te zetten. Het systeem werd te weinig gebruikt in verhouding tot de kosten. Om diezelfde redenen zal ook het aantal deelfietsen van Mobit verminderen.

De stad blijft het belang van deelmobiliteit onderschrijven en zal het aanbod blijven voorzien op een efficiënte en duurzame wijze.

Geen bakfietsen meer

Na een grondige evaluatie van de deelmobiliteit in Kortrijk, werd vastgesteld dat de e-bakfietsen van Monkey Donkey een zeer laag gebruik kenden. Ook de deelfietsen van Mobit werden onder de loep genomen. Daaruit bleek dat er te veel Mobit-fietsen zijn die niet worden gebruikt in verhouding tot de kosten van het systeem. Aan deze evaluatie koppelde het College van Burgemeester en Schepenen een aantal maatregelen. Er werd besloten het contract met leverancier Monkey Donkey op te zeggen, zonder schadevergoeding.

Minder Mobit-fietsen

Naast het stopzetten van het deelsysteem voor e-bakfietsen zal ook het aanbod van de deelfietsen van Mobit verminderd worden. In samenspraak met Mobit heeft het stadsbestuur besloten om zowel het aanbod als de prijs van deelfietsen te verlagen. Beide maatregelen leveren een jaarlijkse besparing op van minstens 42.000 euro.

“Dagelijks ergeren inwoners en bezoekers zich aan het slordig achterlaten van de deelsteps”

“Deelmobiliteit is een belangrijk onderdeel binnen een duurzame mobiliteitsstrategie, maar we moeten ook met een kritische blik opnieuw evalueren en keuzes maken. De middelen moeten efficiënt ingezet worden”, zegt Trui Steenhoudt, schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken.

Ook het correct parkeren van de deelsteps van Hoppy is een grote uitdaging. “Dagelijks ergeren inwoners en bezoekers zich aan het slordig achterlaten van de deelsteps. Het herdefiniëren en herorganiseren van de geografische zones waarin de deelsteps geparkeerd worden, is een eerste stap die momenteel in uitwerking is.”

Daarnaast kijkt het stadsbestuur samen met Hoppy ook naar aanvullende maatregelen, zoals het invoeren van vaste steprekken of het markeren van parkeerplaatsen op de grond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise