“Sluiting kleine overweg heeft grote gevolgen”
Na de zware aanrijding tussen een trein en bus op de overweg van de Ieperse Brandhoek laait de discussie weer op over de mogelijke sluiting van veertien overwegen op Iepers grondgebied. “Zelfs een kleine overweg zoals die in Zillebeke moet behouden blijven”, vinden heel wat mensen, omdat er zich in de nabijheid van de overweg een begraafplaats, recreatieve routes en akkers bevinden.
Spoornetbeheerder Infrabel wil zoveel mogelijk overwegen vervangen door veilige alternatieven, zoals een tunnel of brug. Het Iepers stadsbestuur kreeg onlangs een streefbeeld voor Ieper onder ogen. “Dat zijn verregaande voorstellen. Zelfs de sluiting van een kleine overweg heeft grote gevolgen voor de omgeving ”, vindt burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). Een mogelijke afsluiting van de overweg op de trage weg bij de Britse militaire begraafplaats Larch Wood (Railway Cutting) Cemetery tussen de Zillebeekse wijk Perseweide en de Komenseweg baart haar zorgen. “De stad kan een advies uitbrengen, maar Infrabel hoeft dit niet te volgen. We willen nieuwe sluitingen voorkomen.”
Extra adviezen
Dus dikt Ieper het advies tegen een mogelijke sluiting in Zillebeke aan met extra adviezen, waaronder dat van de Commonwealth War Graves Commission. “ Onze bestel- en vrachtwagens raken via de overweg tot bij de begraafplaats voor het onderhoud ”, aldus Area Director Geert Bekaert. “Ook vinden we dat de site toegankelijk moet blijven voor herdenkingstoeristen.”
Fietsers, lopers en wandelaars gebruiken de overweg dagelijks.“ Vanuit het autonoom provinciebedrijf Westtoer wijzen we erop dat deze route van groot recreatief belang is”, zegt gedeputeerde voor Toerisme Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). “Binnenkort komt hier trouwens een nieuwe fietsroute.” Dat vindt ook Lieve Rombaut (61) tijdens haar wandeltocht met vriendin Bernadette Lagae (62) en hond Lady: “Deze weg biedt een mooie verbinding tussen Zillebekevijver en provinciaal domein De Palingbeek.”
“We verwachten een alternatief”
Ook landbouwer Marnix Bal (50) wil dat de overweg blijft. “Mijn collega’s en ik kunnen enkel via deze overweg naar onze percelen. Ik heb er ongeveer drie hectare. In het seizoen moet ik er elke week twee tot drie keer passeren. Een alternatieve route via Perseweide? Zwaar verkeer door een woonwijk met spelende kinderen lijkt me niet verstandig .” Alternatieven als een brug, tunnel, omleiding of nieuwe weg vindt de burgemeester van Ieper niet evident. “Zo riskeren anderen mee op te draaien voor de kosten. Maar als ze afsluiten, dan verwachten we wel een alternatief.”
Er volgt binnenkort overleg met Infrabel. “ We willen constructief blijven samenwerken en zoeken naar oplossingen voor alle overwegen in Ieper , zoals we dat overal in Vlaanderen doen. Een alternatief moet altijd passen in een breder mobiliteitsplan”, aldus woordvoerder van Infrabel Frédéric Petit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier